Ikääntyneet työntekijät ja työhyvinvointipalveluiden tarve : Case Poukanville
Karilainen, Ilona (2011)
Karilainen, Ilona
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264779
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ikääntyneet työntekijät ja työhyvinvointipalveluiden tarve. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Laitilan Terveyskodin Hyvinvointikeskus Poukanvillen kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Poukanvillen markkina-alueella asuvien 55–69-vuotiaiden ikääntyneiden työntekijöiden ajatuksia elämänvaiheestaan ja eläkkeelle siirtymisestä. Tarkoituksena oli myös tutkia ikäryhmän ajatuksia, toiveita ja tarpeita työhyvinvointipalveluiden suhteen. Tutkimus toteutettiin Poukanvillen työntekijöiden toiveesta kehittää omaa työhyvinvointipalveluiden tarjontaa vastaamaan työväestön ikääntymisen ja työuran pidentämisen mukanaan tuomiin haasteisiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvointipalveluita ja elämää viimeisinä työvuosina ja eläkeiän alkuvaiheessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen teemaryhmähaastattelu ja siitä saatuja tuloksia tukemaan kvantitatiivinen taustatieto- ja palvelukysely.
Tutkimuksen perusteella työelämän koventuneet vaatimukset, työn henkinen ja fyysinen raskaus sekä oma terveydentila vaikuttivat ikääntyneiden työntekijöiden päätökseen eläkkeelle jäämisestä. Yksilölliset ratkaisut, joustot, rahalliset kannustimet sekä ikääntyneiden työntekijöiden työkyvyn huomioiminen koettiin sopiviksi keinoiksi loppu-uran työhyvinvoinnin tukemisessa.
Työhyvinvointipalveluista korostui työnantajan ja työterveyshuollon yhteistyön tärkeys. Poukanvillen työhyvinvointipalveluista kiinnostivat eniten virkistyspäivät, hyvinvointianalyysi ja liikuntapalvelut. Markkinointikanavana ikääntyneet työntekijät tavoittaa parhaiten sanomalehtien, kotiin jaettujen esitteiden ja työpaikkojen kautta.
Tutkimuksen perusteella voidaan olettaa, että yli 55-vuotiaille suunnatuille työhyvinvointipalveluille olisi tarvetta. Tutkimuksen pohjalta ikääntyvien työntekijöiden työssä jaksamista tulisi tukea ennaltaehkäisevästi ja osana yrityksen henkilöstöstrategiaa. Jatkossa Poukanvillen olisi keskityttävä enemmän itse yrityksen ja sen palveluiden markkinointiin. Poukanvillen työhyvinvointipalveluiden kannalta voisi olla järkevää suunnitella, toteuttaa ja tuotteistaa palvelupaketti, joka olisi suunnattu yli 55-vuotiaille ikääntyneille työntekijöille. Tuotteistettua palvelupakettia olisi mielekästä lähteä markkinoimaan alueen kunnille, yrityksiin ja yhdistyksiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin työhyvinvointipalveluita ja elämää viimeisinä työvuosina ja eläkeiän alkuvaiheessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen teemaryhmähaastattelu ja siitä saatuja tuloksia tukemaan kvantitatiivinen taustatieto- ja palvelukysely.
Tutkimuksen perusteella työelämän koventuneet vaatimukset, työn henkinen ja fyysinen raskaus sekä oma terveydentila vaikuttivat ikääntyneiden työntekijöiden päätökseen eläkkeelle jäämisestä. Yksilölliset ratkaisut, joustot, rahalliset kannustimet sekä ikääntyneiden työntekijöiden työkyvyn huomioiminen koettiin sopiviksi keinoiksi loppu-uran työhyvinvoinnin tukemisessa.
Työhyvinvointipalveluista korostui työnantajan ja työterveyshuollon yhteistyön tärkeys. Poukanvillen työhyvinvointipalveluista kiinnostivat eniten virkistyspäivät, hyvinvointianalyysi ja liikuntapalvelut. Markkinointikanavana ikääntyneet työntekijät tavoittaa parhaiten sanomalehtien, kotiin jaettujen esitteiden ja työpaikkojen kautta.
Tutkimuksen perusteella voidaan olettaa, että yli 55-vuotiaille suunnatuille työhyvinvointipalveluille olisi tarvetta. Tutkimuksen pohjalta ikääntyvien työntekijöiden työssä jaksamista tulisi tukea ennaltaehkäisevästi ja osana yrityksen henkilöstöstrategiaa. Jatkossa Poukanvillen olisi keskityttävä enemmän itse yrityksen ja sen palveluiden markkinointiin. Poukanvillen työhyvinvointipalveluiden kannalta voisi olla järkevää suunnitella, toteuttaa ja tuotteistaa palvelupaketti, joka olisi suunnattu yli 55-vuotiaille ikääntyneille työntekijöille. Tuotteistettua palvelupakettia olisi mielekästä lähteä markkinoimaan alueen kunnille, yrityksiin ja yhdistyksiin.
