"Minä olen hyvä" : Tunnetaitohanke kiusaamistilanteiden ehkäisemiseksi päiväkoti Merituulessa
Aalto, Teija (2011)
Aalto, Teija
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204572
Tiivistelmä
Lasten kiusaamiseen puuttuminen ja sen ehkäisy puhuttavat päivähoidossa. Tähän haasteeseen pyrittiin vastaamaan Helsingin kaupungin omistamassa päiväkoti Merituulessa tunnetaitohankkeen avulla syksyn 2009 – kevään 2010 välisenä aikana.Hankkeen tavoitteena oli kehittää päiväkoti Merituulen kasvatushenkilökunnan pedagogista osaamista ehkäisemään kiusaamistilanteita. Kehittää lasten itsetuntoa ja empatiakykyä tunnetaitojen avulla ja ottaa vanhemmat mukaan tunnetaitojen käsittelyyn. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tunnetaitokansio päiväkoti Merituulen käyttöön.
Tunnetaitohankkeeseen osallistuivat päiväkodin 5-vuotiaat lapset ja heidän vanhempansa sekä päiväkoti Merituulen kasvatushenkilökunta. Tunnetaitohanke koostui kymmenestä tunnetuokio kerrasta, tunnehuone viikosta ja henkilökunnan kehittämispäivästä. Hankkeen tuotoksena syntynyt tunnetaitokansio oli hankkeen toimijoiden yhteistyöntulos.
Tunnetaitohanke oli mielenkiintoinen matka kohti tavoitteita. Tunnetaitohankkeen edetessä tunnetuokioita parannettiin entisestään lapsilta saadun palautteen avulla. Hankkeen aikana henkilökunnan osaaminen vahvistui kehittämispäivän, tunnetaitokansion ja yhteisten keskustelujen avulla. Tunnetaitojen harjoittelun avulla lapset oppivat keskustelemaan asioista kiusaamisen sijaan ja tunnetuokioiden vuorovaikutukselliset leikit paransivat lasten ryhmähenkeä. Vanhemmat saivat tukea omaan kasvatustyöhönsä yhteisten keskustelujen, kotitehtävän ja kirjeiden avulla. Tunnetaitotuokiot koettiin tärkeäksi osaksi 5-vuotiaiden lasten toimintaan päiväkoti Merituulessa.
Tunnetaitohankkeeseen osallistuivat päiväkodin 5-vuotiaat lapset ja heidän vanhempansa sekä päiväkoti Merituulen kasvatushenkilökunta. Tunnetaitohanke koostui kymmenestä tunnetuokio kerrasta, tunnehuone viikosta ja henkilökunnan kehittämispäivästä. Hankkeen tuotoksena syntynyt tunnetaitokansio oli hankkeen toimijoiden yhteistyöntulos.
Tunnetaitohanke oli mielenkiintoinen matka kohti tavoitteita. Tunnetaitohankkeen edetessä tunnetuokioita parannettiin entisestään lapsilta saadun palautteen avulla. Hankkeen aikana henkilökunnan osaaminen vahvistui kehittämispäivän, tunnetaitokansion ja yhteisten keskustelujen avulla. Tunnetaitojen harjoittelun avulla lapset oppivat keskustelemaan asioista kiusaamisen sijaan ja tunnetuokioiden vuorovaikutukselliset leikit paransivat lasten ryhmähenkeä. Vanhemmat saivat tukea omaan kasvatustyöhönsä yhteisten keskustelujen, kotitehtävän ja kirjeiden avulla. Tunnetaitotuokiot koettiin tärkeäksi osaksi 5-vuotiaiden lasten toimintaan päiväkoti Merituulessa.