Markkinointisuunnitelma Puusepänliike Yksituumalle
Vartiainen, Liisa (2011)
Vartiainen, Liisa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204588
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma Puusepänliike Yksituumalle. Yksituuma on pienyritys, joka valmistaa puusta huonekaluja sekä pienesineitä. Tähän asti yrityksen markkinointi on ollut melko vähäistä ja kohdistamatonta. Yrityksen ongelmana onkin ollut segmentoinnin puuttuminen.
Työn tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys voi kehittää markkinointiaan ja parantaa kilpailukykyään. Markkinointisuunnitelmassa on määritelty yritykselle tärkeät kohderyhmät. Suunnitelman tarkoituksena oli löytää budjettiin sopivat markkinointikeinot määrättyjen segmenttien tavoittamiseksi.
Markkinointisuunnitelma sisältää lähtökohta-analyysin, jonka avulla on selvitetty tämän hetkistä tilannetta sekä yrityksessä että markkinoilla. Analyysien pohjalta on määritelty markkinoinnin tavoitteet sekä keinot, joiden avulla tavoitteisiin päästään. Markkinoinnin kirjallisuuden lisäksi työssä on hyödynnetty Internetiä sekä haastatteluja yrityksen omistajan kanssa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena oli olemassa olevien resurssien pohjalta laadittu markkinointisuunnitelma, joka antaa yritykselle uusia näkökulmia markkinoinnin kehittämiseen tulevaisuudessa.
Työn tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys voi kehittää markkinointiaan ja parantaa kilpailukykyään. Markkinointisuunnitelmassa on määritelty yritykselle tärkeät kohderyhmät. Suunnitelman tarkoituksena oli löytää budjettiin sopivat markkinointikeinot määrättyjen segmenttien tavoittamiseksi.
Markkinointisuunnitelma sisältää lähtökohta-analyysin, jonka avulla on selvitetty tämän hetkistä tilannetta sekä yrityksessä että markkinoilla. Analyysien pohjalta on määritelty markkinoinnin tavoitteet sekä keinot, joiden avulla tavoitteisiin päästään. Markkinoinnin kirjallisuuden lisäksi työssä on hyödynnetty Internetiä sekä haastatteluja yrityksen omistajan kanssa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena oli olemassa olevien resurssien pohjalta laadittu markkinointisuunnitelma, joka antaa yritykselle uusia näkökulmia markkinoinnin kehittämiseen tulevaisuudessa.
