Muutos ja sen johtaminen
Tonteri, Lauri (2011)
Tonteri, Lauri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104234722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104234722
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli muutos ja sen johtaminen. Tarkoituksena oli perehtyä muutosjohtamiseen ja selvittää sitä, miten johdon ja esimiesten tulisi muutostilanteissa toimia, jotta asetetut tavoitteet saavutettaisiin liiketoimintaympäristössä tapahtuvista muutoksista huolimatta. Tarkoituksena oli myös kartoittaa niitä yksittäisiä tekijöitä, jotka ovat merkittäviä muutosprosessien läpiviennissä ja niiden onnistuneessa toteuttamisessa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös muutosten aiheuttamia ongelmatilanteita ja niiden ratkaisemista. Yritysten johtajat ovat muutoksessa päätöksentekijöitä ja siksi merkittävässä roolissa muutosten toteuttamisessa. Työyhteisöt ovat taas osana muutosta, koska muutokset kohdistuvat niihin.
Nopeasti muuttuvasta liiketoimintaympäristöstä on tullut osa suomalaisten yritysten arkea. Syitä nopeasti muuttuvaan liiketoimintaympäristöön on useita, joista merkittävin on markkinoiden globalisoituminen. Muuttuva liiketoimintaympäristö asettaa omat haasteensa yritysten johtamiselle. Johdon on oltava nykypäivänä valmiina tekemään isojakin toiminnallisia muutoksia nopeasti, jotta yritys pysyisi tehokkaana ja kilpailukykyisenä tapahtuneista muutoksista huolimatta. Normaalit rutiinit tuntuvat usein turvallisilta, mutta entiset toimintamallit eivät kuitenkaan takaa yritykselle vakaata tulevaisuutta. Kun yritys jää kehityksestä jälkeen, niin silloin on syytä tehdä muutoksia ja saada toiminta ajan tasalle. Muutosjohtamisen päämääränä on siirtyminen nykytilasta tavoiteltuun tilaan. Muutokset ovat kuitenkin yksilöllisiä, koska niin ovat yrityksetkin, siksi muutosjohtaminen on aina tilanteeseen sidottua toimintaa.
Aluksi opinnäytetyössä perehdyttiin muutoksen johtamiseen yrityksen liiketoimintastrategian ja viestinnän kautta. Liiketoimintastrategiassa yrityksen visio, missio ja arvot ovat keskeisessä asemassa. Viestintää tarkasteltiin siitä näkökulmasta, kuinka sillä voidaan edesauttaa muutoksen läpivientiä ja sen onnistumista. Työyhteisöä tarkasteltiin muutostilanteissa eri näkökulmista, ja näitä näkökulmia olivat valta ja vastuu yrityksen toiminnassa, organisaatiomuutokset, tehostaminen muutosten taustalla, saneeraukset tehostamisen välineenä, muutosvastarinta ja yhteiskuntavastuu osana muutosta. Käytännönläheisyyttä aiheen käsittelyyn saatiin käyttämällä esimerkkiyrityksenä Finnair Oyj:tä, joka lentoliikennettä harjoittavana yrityksenä on kohdannut toimissaan lukuisia peräkkäisiä muutoksia.
Nopeasti muuttuvasta liiketoimintaympäristöstä on tullut osa suomalaisten yritysten arkea. Syitä nopeasti muuttuvaan liiketoimintaympäristöön on useita, joista merkittävin on markkinoiden globalisoituminen. Muuttuva liiketoimintaympäristö asettaa omat haasteensa yritysten johtamiselle. Johdon on oltava nykypäivänä valmiina tekemään isojakin toiminnallisia muutoksia nopeasti, jotta yritys pysyisi tehokkaana ja kilpailukykyisenä tapahtuneista muutoksista huolimatta. Normaalit rutiinit tuntuvat usein turvallisilta, mutta entiset toimintamallit eivät kuitenkaan takaa yritykselle vakaata tulevaisuutta. Kun yritys jää kehityksestä jälkeen, niin silloin on syytä tehdä muutoksia ja saada toiminta ajan tasalle. Muutosjohtamisen päämääränä on siirtyminen nykytilasta tavoiteltuun tilaan. Muutokset ovat kuitenkin yksilöllisiä, koska niin ovat yrityksetkin, siksi muutosjohtaminen on aina tilanteeseen sidottua toimintaa.
Aluksi opinnäytetyössä perehdyttiin muutoksen johtamiseen yrityksen liiketoimintastrategian ja viestinnän kautta. Liiketoimintastrategiassa yrityksen visio, missio ja arvot ovat keskeisessä asemassa. Viestintää tarkasteltiin siitä näkökulmasta, kuinka sillä voidaan edesauttaa muutoksen läpivientiä ja sen onnistumista. Työyhteisöä tarkasteltiin muutostilanteissa eri näkökulmista, ja näitä näkökulmia olivat valta ja vastuu yrityksen toiminnassa, organisaatiomuutokset, tehostaminen muutosten taustalla, saneeraukset tehostamisen välineenä, muutosvastarinta ja yhteiskuntavastuu osana muutosta. Käytännönläheisyyttä aiheen käsittelyyn saatiin käyttämällä esimerkkiyrityksenä Finnair Oyj:tä, joka lentoliikennettä harjoittavana yrityksenä on kohdannut toimissaan lukuisia peräkkäisiä muutoksia.