Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

PERCEIVED FOOTBALL BRAND IMAGE : Interpreted with brand model

Kuosmanen, Niklas (2011)

 
Avaa tiedosto
Kuosmanen_Niklas.pdf (2.396Mt)
Lataukset: 


Kuosmanen, Niklas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274886
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli selvittää jalkapallon brändiprofiilia. Tutkimus toteutettiin Kapkaupungissa Etelä-Afrikassa käytyjen jalkapallon MM-kilpailuiden aikana kesällä 2010. Tavoitteena oli selvittää, mitä ominaisuuksia fanit liittävät jalkapalloon ja mitkä asiat motivoivat seuraamaan lajia. Kolmante-na pureuduttiin pohjimmaiseen kysymykseen siitä, mikä saa ihmiset osallistumaan ja matkustamaan vastaaviin megatapahtumiin. Lisäksi tutkimuksessa pohdittiin, miten tulosten avulla brändipääomaa olisi mahdollista kasvattaa. Tutkimusmetodina käytettiin Means-End-Chain -haastattelumallia, joka toteutettiin laddering-tekniikalla. Ihmisiä haastateltiin kilpailuja varten rakennetulla Fan Fest -alueella. Kaiken kaikkiaan haastatteluja tehtiin 176 kappaletta. Tutkimustyyppinä ja lähestymista-pana käytettiin kvalitatiivista case-tutkimusta. Tuloksien analysoinnin mallina käytettiin Thomas Gadin 4-D-bränditeoriaa, jota yhdisteltiin pohjalla olleen Shalom Schwartzin arvoteorian kanssa.

Haastatteluiden perusteella selvisi, että keskeisimpiä brändiominaisuuksia, joita ihmiset liittävät jalkapalloon, olivat vastanneiden mukaan kansainvälisyys, jännittävyys, hauskuus ja värikkyys. Jalka-pallon seuraamista erityisesti motivoivia asioita olivat sosiaalisen- ja mentaalisen ulottuvuuden vaikuttimet. Siellä voimakkaasti esiin nousseita vaikuttimia olivat muiden ihmisten tapaaminen ja tunne-elämysten kokeminen. Määräävänä tekijänä osallistua jalkapallon MM-kilpailuihin Etelä-Afrikassa oli tapahtuman ainutkertaisuus. Lisäksi kisat antoivat mahdollisuuden kokea myös Afrikkaa. Kilpailut antoivat ihmisille mahdollisuuden olla osana valtavaa kansainvälistä urheilutapahtu-maa. Yhteenvetona voidaan todeta, että jalkapallo kuvasti vastaajille ihmisyyttä ja sen monia osa-alueita.

Tulevaisuudessa tutkimusta pystytään hyödyntämään, kun esimerkiksi selvitetään, kuinka nykyisen brändiprofiilin tietoja voidaan käyttää lajin tuotteistuksessa. Tämän lisäksi tulisi selvittää, miten jalkapallon brändi-imagoa tulisi kehittää ja mihin suuntaan sitä halutaan viedä. Tutkimus tarjoaa syvällisen ja tuoreen näkökulman jalkapallon imagosta kansainvälisten jalkapalloturistien silmin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste