Kulttuurierojen vaikutus monikulttuurisen projektitiimin ohjaukseen : Case ProjektipajaTM Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö
Alapiha, Satu (2011)
Alapiha, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264824
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa pyritään antamaan vastauksia joihinkin kansainvälisiä opiskelijoita ohjaavien opettajien mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Työssä tarkastellaan kansainvälisten opiskelijoiden ohjausta kulttuurienvälisten eroavaisuuksien näkökulmasta nimenomaan projektityyppisessä lyhytaikaisessa työskentelyssä ja pohditaan sitä millaisia tekijöitä opettajan tulisi omassa toiminnassaan ottaa huomioon monikulttuurista ryhmää ohjatessaan. Työn tarkoituksena on muodostaa sekä teoreettista pohjaa että käytännön kokemuksia yhdistämällä toimintasuosituksia, jota opettaja voisi työssään monikulttuurista projektitiimiä ohjatessaan hyödyntää.
Työssä tarkastellaan ensin mitä projektityyppisellä työskentelyllä tarkoitetaan ja millaisia erityispiirteitä siihen liittyy sekä projektioppimisen ja – ohjauksen periaatteita. Tämän jälkeen tarkastellaan monikulttuurisen tiimin ohjaukseen liittyviä periaatteita ja opetuskulttuureiden erilaisuutta sekä kansallisten kulttuurien eroavaisuuksia. Työn empiirinen osuus on toteutettu sekä projektityöskentelyyn osallistuneita opettajia että opiskelijoita haastattelemalla. Muodostettujen toimintasuositusten tarkoituksena on jatkossa helpottaa opettajan työskentelyä kansainvälisten opiskelijoiden ohjaamisessa sekä saada ohjaustilanteesta myös opiskelijoiden kannalta mahdollisimman positiivinen kokemus.
Työssä tarkastellaan ensin mitä projektityyppisellä työskentelyllä tarkoitetaan ja millaisia erityispiirteitä siihen liittyy sekä projektioppimisen ja – ohjauksen periaatteita. Tämän jälkeen tarkastellaan monikulttuurisen tiimin ohjaukseen liittyviä periaatteita ja opetuskulttuureiden erilaisuutta sekä kansallisten kulttuurien eroavaisuuksia. Työn empiirinen osuus on toteutettu sekä projektityöskentelyyn osallistuneita opettajia että opiskelijoita haastattelemalla. Muodostettujen toimintasuositusten tarkoituksena on jatkossa helpottaa opettajan työskentelyä kansainvälisten opiskelijoiden ohjaamisessa sekä saada ohjaustilanteesta myös opiskelijoiden kannalta mahdollisimman positiivinen kokemus.