Strategiaprofiilin ja arvoinnovaation kehittäminen : Case: Yritys X
Hämeenkorpi, Johanna (2020)
Hämeenkorpi, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001271630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001271630
Tiivistelmä
Kuljetusalalla on merkittävä rooli Suomen kansantaloudessa. Toimiala on pitkään elänyt voimakkaassa murroksessa. Yritysten, toisen ja kolmannen sektorin kokeilemat ratkaisut kuljetusalan toimintaympäristön selkiyttämiseksi eivät ole synnyttäneet toivottua tulosta. Kansantalouden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta tähän tulee reagoida viipymättä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää suomalaisen kuljetusliikkeen, yrityksen X strategista johtamista muotoilemalla yritykselle uudenlainen arvoinnovaatiota tuottava strategiaprofiili eli stra-tegisen johtamisen kiintopiste tulevaisuuteen. Päämääränä oli, että yritys X saavuttaisi nykyistä pa-remman markkina-aseman muuttuvassa kuljetusalan toimintaympäristössä. Samalla syntyi uuden-lainen näkemys siitä, että voidaanko uusia ja innovatiivisia strategiakonsepteja hyödyntämällä to-dellisuudessa saavuttaa kilpailuetua toimialalla silloin, kun perinteisiä strategiakonsepteja on jo kokeiltu. Varsinainen strategian laadinta rajattiin opinnäytetyön ulkopuolelle.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui liiketoiminnan strategiasta sekä strategisesta ajattelusta ja johtamisesta. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin Sinisen meren strategiakonseptia ja suomalaisen kuljetusalan toimintaympäristön tulevaisuuden näkymiä keskittyen maanteiden tavaraliikenteeseen. Toisessa vaiheessa muotoiltiin kuljetusalalla toimivalle yritykselle X uusi arvoinnovaatiota tuottava strategiaprofiili. Muotoilussa hyödynnettiin teoriaosuuden tietoperustaa, Sinisen meren strategian konseptin periaatteita sekä kuljetusalan toimintaympäristön tulevaisuuden näkymiä käsittelevää aineistoa. Opinnäytetyö sisältää salaisia osioita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää suomalaisen kuljetusliikkeen, yrityksen X strategista johtamista muotoilemalla yritykselle uudenlainen arvoinnovaatiota tuottava strategiaprofiili eli stra-tegisen johtamisen kiintopiste tulevaisuuteen. Päämääränä oli, että yritys X saavuttaisi nykyistä pa-remman markkina-aseman muuttuvassa kuljetusalan toimintaympäristössä. Samalla syntyi uuden-lainen näkemys siitä, että voidaanko uusia ja innovatiivisia strategiakonsepteja hyödyntämällä to-dellisuudessa saavuttaa kilpailuetua toimialalla silloin, kun perinteisiä strategiakonsepteja on jo kokeiltu. Varsinainen strategian laadinta rajattiin opinnäytetyön ulkopuolelle.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui liiketoiminnan strategiasta sekä strategisesta ajattelusta ja johtamisesta. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin Sinisen meren strategiakonseptia ja suomalaisen kuljetusalan toimintaympäristön tulevaisuuden näkymiä keskittyen maanteiden tavaraliikenteeseen. Toisessa vaiheessa muotoiltiin kuljetusalalla toimivalle yritykselle X uusi arvoinnovaatiota tuottava strategiaprofiili. Muotoilussa hyödynnettiin teoriaosuuden tietoperustaa, Sinisen meren strategian konseptin periaatteita sekä kuljetusalan toimintaympäristön tulevaisuuden näkymiä käsittelevää aineistoa. Opinnäytetyö sisältää salaisia osioita.