Tarinat kuvien takana
Lindell, Kati (2020)
Lindell, Kati
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001261581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001261581
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten lasten piirustuksia ja niiden taakse kätkeytyviä tarinoita voidaan käyttää hyödyksi varhaiskasvatuksen arkea suunniteltaessa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mitä lapset piirtävät ja miksi sekä miten näitä piirustuksia ja tarinoita voidaan käyttää hyödyksi varhaiskasvatuksessa pedagogisen dokumentoinnin keinona?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus oli luonteeltaan narratiivinen. Aineisto kerättiin pirkanmaalaisessa kunnassa sijaitsevassa päiväkodissa 3—6- vuotiailta lapsilta. Lapsia pyydettiin piir-tämään kuva ja kertomaan samalla, mitä he piirtävät. Lasten kertomuk-set tallennettiin, minkä jälkeen tallennettu materiaali litteroitiin. Litteroidut tekstit jaettiin teemoihin.
Osallisuus ja kuulluksi tuleminen olivat pääteemoja lasten kertomuksia analysoitaessa. Opinnäytetyössä kävi ilmi, miten lasta kuulemalla ja lasten kertomuksia pohtimalla saadaan aineistoa varhaiskasvatuksen arjen suunnittelemiseksi. Tutkimuksen edetessä sukupuolittuminen nousi tarinoista selkeästi esiin. Pohdinnassa mietittiin myös, miten lasten kertomuksia voidaan käyttää hyödyksi varhaiskasvatuksen arkea suunniteltaessa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten lasten piirustuksia ja niiden taakse kätkeytyviä tarinoita voidaan käyttää hyödyksi varhaiskasvatuksen arkea suunniteltaessa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mitä lapset piirtävät ja miksi sekä miten näitä piirustuksia ja tarinoita voidaan käyttää hyödyksi varhaiskasvatuksessa pedagogisen dokumentoinnin keinona?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus oli luonteeltaan narratiivinen. Aineisto kerättiin pirkanmaalaisessa kunnassa sijaitsevassa päiväkodissa 3—6- vuotiailta lapsilta. Lapsia pyydettiin piir-tämään kuva ja kertomaan samalla, mitä he piirtävät. Lasten kertomuk-set tallennettiin, minkä jälkeen tallennettu materiaali litteroitiin. Litteroidut tekstit jaettiin teemoihin.
Osallisuus ja kuulluksi tuleminen olivat pääteemoja lasten kertomuksia analysoitaessa. Opinnäytetyössä kävi ilmi, miten lasta kuulemalla ja lasten kertomuksia pohtimalla saadaan aineistoa varhaiskasvatuksen arjen suunnittelemiseksi. Tutkimuksen edetessä sukupuolittuminen nousi tarinoista selkeästi esiin. Pohdinnassa mietittiin myös, miten lasten kertomuksia voidaan käyttää hyödyksi varhaiskasvatuksen arkea suunniteltaessa.