dc.contributor.author | Ahlfors, Tero | |
dc.date.accessioned | 2011-04-27T12:41:09Z | |
dc.date.available | 2011-04-27T12:41:09Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201104214666 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/27418 | |
dc.description.abstract | Kuvasin 2010 toukokuussa I <3 Ypäjä lyhytelokuvan valokuvina käyttämällä vain valokuvauskalustoa. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mitä yhteistä teknistä hyötyä tai haittaa olisi ollut, jos olisin kuvannut ja valaissut projektin käyttäen videokalustoa.
Opinnäytetyössä vertaillaan eri kameroiden soveltuvuutta lyhytelokuvani tuotantoon. Huomioitavia ominaisuuksia olivat muun muassa paino, koko, ergonomia, optiikka ja kennon suorituskyky. Työssä käydään myös läpi objektiivien ja digitaalisen kuvanmuodostuksen peruskäsitteitä ja ominaisuuksia. Vertailen myös lyhytelokuvan valaisuun liittyviä laitteita pienistä salamalaitteista isoihin päivänvalonheittimiin asti.
Loppuosassa käsittelen lyhytelokuvan kuvauksia valokuvakalustolla. Tässä esitellään kuvauksissa käytetty työryhmä ja kalusto ja miten se vaikutti kuvauksiin. Elokuvan jälkituotannosta on myös oma kokonaisuutensa, koska siihen kuului paljon ongelmia ja suunniteltavaa, mitä tavallisessa videotuotannossa ei tule vastaan.
Valokuvaustoteutuksen tekeminen onnistui välillä yllättämään, vaikka suureksi osaksi asiat menivät ennakkosuunnitelmien mukaan. | fi |
dc.description.abstract | In May 2010 I shot a short film called I <3 Ypäjä only using still photography equipment. In my thesis I examine what common technical differences it would have made if I had shot the short film with video equipment.
In my thesis I compare how the different camera types would have suited for my production. The features to be observed were weight, size, ergonomics, optics and the performance of the different sensors. The basic principles concerning optics and digital imaging are also explained in my thesis, and comparisons are made between different lighting equipment from a small, external camera flash to a huge HMI light.
In the final chapter of the thesis I share my experiences of the shooting of the short film with still photography gear. The crew and the gear available are also introduced and their impact on the production is discussed. The post production of the short film also has a chapter of its own, because it involved quite a few problems and required a lot of planning, which does not show up in normal video productions.
Although the project mostly went according to my plans, the still photography element still surprised me at many points. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | I <3 Ypäjä : Valokuva- ja videokaluston yhteiset tekniset hyödyt ja haitat lyhytelokuvatuotannossa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/194 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | valokuvaus | |
dc.subject.ysa | videokuvaus | |
dc.subject.ysa | digitaalikuvaus | |
dc.subject.ysa | lyhytelokuvat | |
dc.subject.ysa | kamerat | |
dc.subject.ysa | valo | |
dc.subject.ysa | valotus | |
dc.subject.ysa | kalusto | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | valaisu | |
dc.subject.keyword | kompositointi | |
dc.subject.specialization | Käsikirjoittaminen ja kuvallinen ilmaisu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Media-ala|sv=Mediebranschen|en=Media| | |
dc.subject.discipline | Viestinnän koulutusohjelma | |