Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lähetyskohtaisen hiilijalanjäljen määrittäminen kappaletavaraliikenteessä

Nykänen, Kimmo (2011)

 
Avaa tiedosto
Nykanen_Kimmo.pdf (2.004Mt)
Lataukset: 


Nykänen, Kimmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104043864
Tiivistelmä
Tuotteen elinkaaren aikaisten CO2-päästöjen laskentaa varten on tekeillä useita standardeja, koska hiilijalanjälkimerkinnät tuotteissa ovat yleistymässä. Standardiluonnokset eivät kuitenkaan sisällä yksityiskohtaisia ohjeita logististen prosessien aiheuttamien päästöjen laskentaan. Logistiset prosessit ovat monimutkaisia, erityisesti kappaletavaraliikenteessä kulutetaan paljon hiilivetypohjaista energiaa monessa vaiheessa. Kuljetusyrityksillä ei ole yhteistä tapaa laskea omaa hiilijalanjälkeään.

Liikenteen alan energiatehokkuussopimukset edellyttävät sopimukseen liittyneiltä tahoilta kokonaispäästöjen kehityksen seurantaa ja raportointia, päästöjen suhteuttaminen kuljetussuoritteeseen on yleensä kuitenkin vapaaehtoista. Logistiikkapalveluiden ostajat haluavat energiatehokkaita palveluita ja raportteja energian kulutuksesta, mutta eivät ole valmiita maksamaan tästä ylimääräistä. Kuljetusyritykset voivat käyttää päästöjen määrää jopa kilpailutekijänä, jolloin laskenta ei ole läpinäkyvää ja kaikkia päästöjä ei huomioida laskennassa.

VR Transpointille kehitettiin edellä mainituista syistä päästölaskuri, jolla voidaan laskea yksittäisen lähetyksen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt. Laskuri perustuu kokonaisenergian kulutuksen ja kokonaiskuljetussuoritteen perusteella laskettuihin ominaispäästöihin, joilla päästöt lasketaan prosessin eri vaiheista erikseen ja summataan yhteen. Laskuri voidaan julkaista internetissä yrityksen kotisivuilla tai jakaa Excel-sovelluksena sopimusasiakkaille. Laskurin tausta-aineistoa voidaan käyttää myös laadittaessa kausittaisia päästöraportteja asiakkaiden kokonaiskuljetussuoritteelle.

Laskuria varten kehitettiin yksinkertainen menetelmä yrityksen kuljetussuoritteen laskemiseksi, dokumentoitiin polttoaineen kulutuksen seuranta ja kartoitettiin laskuria haittaavat epätarkkuustekijät korjausehdotuksineen. Samalla dokumentoitiin myös reaaliaikaisen kulutuksen avulla tehtävä päästölaskenta, joka voidaan ottaa käyttöön, kun ajoneuvojen tiedonkeruuratkaisut ovat riittävän yleisiä ja kehittyneitä. Laskurin avulla VR Transpoint voi luoda mielikuvaa ympäristöystävällisestä ja laadukkaasta logistiikkayrityksestä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste