Flash-peliohjelmointi
Paakinaho, Lauri (2011)
Paakinaho, Lauri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285249
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli toteuttaa kaupalliseen käyttöön soveltuva internet selaimessa toimiva tietokonepeli Flash-tekniikalla. Työssä tutustuttiin myös Flashin historiaan ja ominaisuuksiin sekä käytetyihin työkaluihin.
Flash on Adoben kehittämä multimedia-alusta joka julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1996. Flash kehitettiin alunperin animaatioeditoriksi, mutta kyseinen teknologia on sittemmin laajentunut monipuoliseksi kehitysalustaksi jolla voidaan tuottaa interaktiivista sisältöä internet sivuille.
Flash tarjoaa erinomaiset työkalut pelikehitykseen. Peliprojektit saadaan Flashin avulla nopeasti liikkeelle Flashin työkalujen ja valmiiden luokkien ansiosta.
Suunnittelu on yksi pelikehityksen tärkeimmistä osa-alueista. Projekti kannattaa pilkkoa suuremmiksi kokaonaisuuksiksi joiden pohjalta voidaan alkaa tarkemmin miettimään pienempiä yksityiskohtia. Hyvän suunnitelman pohjalta on helpompi lähteä ohjelmoimaan peliä.
Ohjelmointi Flashille tapahtuu ActionScript-ohjelmointikielellä. Ohjelmoinnin kannalta tämän projektin tärkeimmät osa-alueet olivat törmäystunnistuksen, animoinnin ja tekoälyn toteutus.
Flash on Adoben kehittämä multimedia-alusta joka julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1996. Flash kehitettiin alunperin animaatioeditoriksi, mutta kyseinen teknologia on sittemmin laajentunut monipuoliseksi kehitysalustaksi jolla voidaan tuottaa interaktiivista sisältöä internet sivuille.
Flash tarjoaa erinomaiset työkalut pelikehitykseen. Peliprojektit saadaan Flashin avulla nopeasti liikkeelle Flashin työkalujen ja valmiiden luokkien ansiosta.
Suunnittelu on yksi pelikehityksen tärkeimmistä osa-alueista. Projekti kannattaa pilkkoa suuremmiksi kokaonaisuuksiksi joiden pohjalta voidaan alkaa tarkemmin miettimään pienempiä yksityiskohtia. Hyvän suunnitelman pohjalta on helpompi lähteä ohjelmoimaan peliä.
Ohjelmointi Flashille tapahtuu ActionScript-ohjelmointikielellä. Ohjelmoinnin kannalta tämän projektin tärkeimmät osa-alueet olivat törmäystunnistuksen, animoinnin ja tekoälyn toteutus.