Hyvinvoiva Minä - Ryhmänohjaustunnit murrosikäisille tytöille
Mäkinen, Jenna; Salonen, Jasmin (2011)
Mäkinen, Jenna
Salonen, Jasmin
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285161
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää kaksi ryhmänohjauskertaa murrosikäisille tytöille terveellisen ravitsemuksen ja henkilökohtaisen hygienian merkityksestä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen Tyttöjen Talon® kanssa ja ryhmänohjauskerrat järjestettiin osana nuorten Hyvän mielen -kurssia. Ohjauskertojen pääteemat päätettiin yhdessä Tyttöjen Talon® henkilökunnan kanssa ja ne nousivat tyttöjen tarpeista ja toiveista. Tehtävinä oli selvittää millainen on murrosikäisen terveellinen ravitsemus, miten toteuttaa murrosikäisen tytön henkilökohtaista hygieniaa ja millaista on ryhmänohjaus.
Tämä opinnäytetyön menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä ja opinnäytetyö on yksiosainen. Opinnäytetyön teoriaosassa määritellään työn teoreettiset lähtökohdat, joiden pohjalta ryhmänohjauskerrat suunniteltiin ja toteutettiin. Ohjauskerrat järjestettiin kahtena peräkkäisenä ryhmäkertana Tyttöjen Talon® ryhmätyötilassa ja ne olivat kestoltaan 1,5 tunnin mittaisia. Ne toteutettiin rakenteellisesti saman kaavan mukaan, joka sisälsi aloituksen, teoriaosan, toiminnallisen osuuden sekä päätännän. Raporttiosassa käsitellään opinnäytetyöprosessin vaiheet. Tätä opinnäytetyötä tarkastellaan terveyden edistämisen näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa terveellisestä ravitsemuksesta ja henkilökohtaisesta hygieniasta sekä tukea nuorta tekemään valintoja tietoisesti. Tyttöjen sekä työelämäyhdyshenkilön palautteen mukaan ryhmänohjaustunnit olivat tarpeellisia ja pidettyjä. Tytöillä oli selkeä halu oppia puhtaudesta, joka näkyi palautteen lisäksi innostuneena osallistumisena ryhmäkerroilla. Teoriassa murrosikäisillä voi olla tietoa, kuinka terveellistä ravitsemusta tulisi noudattaa, mutta käytännössä sen toteuttaminen voi olla vaikeaa, jos kotona sen noudattamista ei katsota tarpeelliseksi. Palautteesta kävi ilmi, että osa tytöistä sai uutta näkökulmaa terveellisen ravitsemuksen noudattamiseen ja aikoivat ottaa sen mahdollisuuksien mukaan osaksi arkea. Palautteen mukaan ohjaajat koettiin mukaansatempaaviksi ja asiantunteviksi. Kehitysehdotuksena esitämme Hyvä mielen -kurssin yhteydessä järjestettäviä muita ryhmänohjauskertoja, joiden teemoina voisi olla esimerkiksi päihteet ja seksuaalisuus.
Tämä opinnäytetyön menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä ja opinnäytetyö on yksiosainen. Opinnäytetyön teoriaosassa määritellään työn teoreettiset lähtökohdat, joiden pohjalta ryhmänohjauskerrat suunniteltiin ja toteutettiin. Ohjauskerrat järjestettiin kahtena peräkkäisenä ryhmäkertana Tyttöjen Talon® ryhmätyötilassa ja ne olivat kestoltaan 1,5 tunnin mittaisia. Ne toteutettiin rakenteellisesti saman kaavan mukaan, joka sisälsi aloituksen, teoriaosan, toiminnallisen osuuden sekä päätännän. Raporttiosassa käsitellään opinnäytetyöprosessin vaiheet. Tätä opinnäytetyötä tarkastellaan terveyden edistämisen näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa terveellisestä ravitsemuksesta ja henkilökohtaisesta hygieniasta sekä tukea nuorta tekemään valintoja tietoisesti. Tyttöjen sekä työelämäyhdyshenkilön palautteen mukaan ryhmänohjaustunnit olivat tarpeellisia ja pidettyjä. Tytöillä oli selkeä halu oppia puhtaudesta, joka näkyi palautteen lisäksi innostuneena osallistumisena ryhmäkerroilla. Teoriassa murrosikäisillä voi olla tietoa, kuinka terveellistä ravitsemusta tulisi noudattaa, mutta käytännössä sen toteuttaminen voi olla vaikeaa, jos kotona sen noudattamista ei katsota tarpeelliseksi. Palautteesta kävi ilmi, että osa tytöistä sai uutta näkökulmaa terveellisen ravitsemuksen noudattamiseen ja aikoivat ottaa sen mahdollisuuksien mukaan osaksi arkea. Palautteen mukaan ohjaajat koettiin mukaansatempaaviksi ja asiantunteviksi. Kehitysehdotuksena esitämme Hyvä mielen -kurssin yhteydessä järjestettäviä muita ryhmänohjauskertoja, joiden teemoina voisi olla esimerkiksi päihteet ja seksuaalisuus.