Rokumentti Rock Film Festival - asiakastutkimus
Juutilainen, Jenni (2011)
Juutilainen, Jenni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015443
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Rokumentti Rock Film Festival asiakastutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Rokumentti elokuvafestivaalin asiakaskuntaa. Tutkimuksella selvitettiin mitä mieltä asiakkaat ovat Rokumentin nykyisestä markkinoinnista ja ohjelmasta. Tutkimuksella pyrittiin kartoittamaan abstraktin palvelutuotteen markkinoinnin keinoja sekä visuaalisen markkinoinnin vaikutusta ja mahdollisuuksia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui elokuvafestivaaleja käsittelevän kirjallisuuden, visuaalisen markkinoinnin sekä asiakaslähtöisen tapahtumatuottamisen ympärille.
Rokumentti Rock Film Festivaalin asiakastutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineistoa kerättiin asiakaskyselyllä, johon Rokumentin asiakkaat pystyivät vastaamaan elokuvateatteri Tapiossa tai Rokumentin verkkosivuilla.
Tutkimus osoitti, että Rokumentin asiakkaat pääsääntöisesti ovat erittäin asiakasuskollisia, aktiivisesti elokuvissa kävijöitä joensuulaisia nuoria aikuisia. Rokumentin ohjelmaa pidettiin monipuolisena, laadukkaana ja persoonallisena. Rokumentin markkinointi toimii paikallisesti hyvin, mutta valtakunnallisesti markkinointia tulee tehostaa. Parhaita markkinointikanavia olivat Rokumentin käsiohjelma ja internet.
Valtakunnallista markkinointia tulevaisuudessa voitaisiin helpottaa elokuvafestivaalien yhteistyöverkostolla ympäri Suomen.
Rokumentti Rock Film Festival asiakastutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Rokumentti elokuvafestivaalin asiakaskuntaa. Tutkimuksella selvitettiin mitä mieltä asiakkaat ovat Rokumentin nykyisestä markkinoinnista ja ohjelmasta. Tutkimuksella pyrittiin kartoittamaan abstraktin palvelutuotteen markkinoinnin keinoja sekä visuaalisen markkinoinnin vaikutusta ja mahdollisuuksia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui elokuvafestivaaleja käsittelevän kirjallisuuden, visuaalisen markkinoinnin sekä asiakaslähtöisen tapahtumatuottamisen ympärille.
Rokumentti Rock Film Festivaalin asiakastutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineistoa kerättiin asiakaskyselyllä, johon Rokumentin asiakkaat pystyivät vastaamaan elokuvateatteri Tapiossa tai Rokumentin verkkosivuilla.
Tutkimus osoitti, että Rokumentin asiakkaat pääsääntöisesti ovat erittäin asiakasuskollisia, aktiivisesti elokuvissa kävijöitä joensuulaisia nuoria aikuisia. Rokumentin ohjelmaa pidettiin monipuolisena, laadukkaana ja persoonallisena. Rokumentin markkinointi toimii paikallisesti hyvin, mutta valtakunnallisesti markkinointia tulee tehostaa. Parhaita markkinointikanavia olivat Rokumentin käsiohjelma ja internet.
Valtakunnallista markkinointia tulevaisuudessa voitaisiin helpottaa elokuvafestivaalien yhteistyöverkostolla ympäri Suomen.