Mikkelin kaupungin konserniohjauksen kehittäminen
Ollikainen, Kirsi (2011)
Ollikainen, Kirsi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295358
Tiivistelmä
Kuntakonserni muodostuu sisäisestä konsernista, joka käsittää peruskunnan toiminta-alueet sekä kunnan omat liikelaitokset. Ulkoinen konserni muodostuu taas kunnan omistuksessa olevista yhtiöistä, kuntayhtymistä ja säätiöistä. Omistusosuudesta riippuen puhutaan tytär- tai osakkuusyhteisöistä.
Kuntien konserniohjaus muodostuu kolmesta osasta: 1) omistajapolitiikasta 2) konserniohjauksesta sekä 3) konser-nivalvonnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Mikkelin kaupungin konserniohjausta, joka on omistajaohja-usta sekä ohjeiden antamista tytäryhteisöille. Rajasin tutkimuksesta pois omistajapolitiikan siltä osin kuin se ei liity konserniohjaukseen. Omistajapolitiikka on omistajastrategiaa ja sen pohdinta vaatisi taustaksi kunnan luottamus-henkilöiden näkemyksen. Konsernivalvonta sisältää toiminnan valvonnan, arvioinnin sekä raportoinnin. Tutkin vain ulkoista konserniohjausta, jolla tarkoitetaan tytäryhteisöjen ohjausta.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimustulokset kokosin haastattelututkimuksella ja kuntakyselyllä. Haastattelin Mikkelin kaupungin johtoryhmää nykytilanteen selvittämiseksi. Kuntakysely kohdistui eri kokoisiin kuntiin ympäri Suomea ja siinä kartoitin konserniohjauksen hyviä toimintamalleja. Kyselytutkimuksen perustana olivat Mikkelin kaupungin konserniohjauksen nykytilasta esille tulleet kehittämiskohteet. Kyselytutki-muksen tuloksien vahvistamiseksi tutkin myös 10 kunnan konserniohjeistusta.
Teoreettinen viitekehys muodostui konserniohjausta määrittävistä säädöksistä ja ohjeista sekä kuntakonsernin ku-vaamisesta. Kuntakonsernia ohjaavat kuntalaki, osakeyhtiölaki sekä Suomen Kuntaliiton suositukset,joissa määritellään toimintatavat konserniohjaukselle, hyvälle johtamis- ja hallintotavalle, valvonnan järjestämiselle ja konser-niraportoinnille.
Tutkimuksen tuloksena esitin toimenpide-ehdotuksia Mikkelin kaupungin konserniohjauksen kehittämiseksi. Tein kaupungille uuden konserniohjeen ja kuvasin Mikkelin kaupungin konserniohjauksen prosessina, koska konserni liittyy kiinteänä osana Mikkelin kaupungin vuosittaiseen toimintaan.
Kuntien konserniohjaus muodostuu kolmesta osasta: 1) omistajapolitiikasta 2) konserniohjauksesta sekä 3) konser-nivalvonnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Mikkelin kaupungin konserniohjausta, joka on omistajaohja-usta sekä ohjeiden antamista tytäryhteisöille. Rajasin tutkimuksesta pois omistajapolitiikan siltä osin kuin se ei liity konserniohjaukseen. Omistajapolitiikka on omistajastrategiaa ja sen pohdinta vaatisi taustaksi kunnan luottamus-henkilöiden näkemyksen. Konsernivalvonta sisältää toiminnan valvonnan, arvioinnin sekä raportoinnin. Tutkin vain ulkoista konserniohjausta, jolla tarkoitetaan tytäryhteisöjen ohjausta.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimustulokset kokosin haastattelututkimuksella ja kuntakyselyllä. Haastattelin Mikkelin kaupungin johtoryhmää nykytilanteen selvittämiseksi. Kuntakysely kohdistui eri kokoisiin kuntiin ympäri Suomea ja siinä kartoitin konserniohjauksen hyviä toimintamalleja. Kyselytutkimuksen perustana olivat Mikkelin kaupungin konserniohjauksen nykytilasta esille tulleet kehittämiskohteet. Kyselytutki-muksen tuloksien vahvistamiseksi tutkin myös 10 kunnan konserniohjeistusta.
Teoreettinen viitekehys muodostui konserniohjausta määrittävistä säädöksistä ja ohjeista sekä kuntakonsernin ku-vaamisesta. Kuntakonsernia ohjaavat kuntalaki, osakeyhtiölaki sekä Suomen Kuntaliiton suositukset,joissa määritellään toimintatavat konserniohjaukselle, hyvälle johtamis- ja hallintotavalle, valvonnan järjestämiselle ja konser-niraportoinnille.
Tutkimuksen tuloksena esitin toimenpide-ehdotuksia Mikkelin kaupungin konserniohjauksen kehittämiseksi. Tein kaupungille uuden konserniohjeen ja kuvasin Mikkelin kaupungin konserniohjauksen prosessina, koska konserni liittyy kiinteänä osana Mikkelin kaupungin vuosittaiseen toimintaan.