Lapsilähtöisyys yhteisöllisessä päiväkodissa
Rahkonen, Pauliina (2011)
Rahkonen, Pauliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lapsilähtöisyyttä ja sen toteutumista yhteisöllisessä, Seinäjoella sijaitsevassa Lintuviidan päiväkodissa. Lintuviidan päiväkodissa ei ole perinteisiä 21 lapsen ryhmiä, vaan päiväkodissa kaikki 1-5 -vuotiaat lapset sekä kaksi esiopetusryhmää toimivat yhteisöllisellä periaatteella. Toiminta yhteisöllisessä päiväkodissa perustuu pienryhmiin, mutta vapaan leikin ja toiminnan aikana lapsi voi valita koko talossa missä leikkii ja kenen kanssa. Lisäksi selvitin yhteisöllisyyden hyötyjä, haasteita ja kehittämistarpeita lapsilähtöisyyden näkökulmasta. Kerron aluksi tarkemmin Lintuviidan päiväkodista ja sen yhteisöllisestä toimintatavasta. Teoriaosuudessa kerron lapsilähtöisyydestä ja sen taustasta, yhteisöllisyydestä käsitteenä sekä yhteisöllisyydestä varhaiskasvatuksessa.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusta. Haastattelin kuutta Lintuviidan päiväkodin kasvattajaa. Mallia Lintuviidan päiväkodin yhteisölliselle toimintatavalle on haettu Porvoon päiväkoti Kuperkeikasta, joten lisäksi tein asiantuntijahaastattelun puhelimitse Kuperkeikan omistajalle ja johtajalle Seija Kastari-Johanssonille.
Tutkimuksen päätuloksina voi todeta, että yhteisöllisyys mahdollistaa lapsilähtöi-syyden todellisen toteutumisen. Yhteisöllinen päiväkoti mahdollistaa lapsen yksilöllisyyden huomioimisen, kaverisuhteet yli ikärajojen sekä sisaruussuhteiden vaalimisen. Yhteisöllisen päiväkodin fyysiset tilat mahdollistavat myös lapsilähtöisyyden. Haasteina yhteisöllisessä päiväkodissa tutkimukseni mukaan on yhteisön dynaamisuus, informaatio ja tiedonkulku sekä alle 3-vuotiaat lapset. Kehittämistarpeina nähtiin lapsilähtöisyyden lisääminen päiväkodin arkeen yhteisöllisyyttä hyödyntäen.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusta. Haastattelin kuutta Lintuviidan päiväkodin kasvattajaa. Mallia Lintuviidan päiväkodin yhteisölliselle toimintatavalle on haettu Porvoon päiväkoti Kuperkeikasta, joten lisäksi tein asiantuntijahaastattelun puhelimitse Kuperkeikan omistajalle ja johtajalle Seija Kastari-Johanssonille.
Tutkimuksen päätuloksina voi todeta, että yhteisöllisyys mahdollistaa lapsilähtöi-syyden todellisen toteutumisen. Yhteisöllinen päiväkoti mahdollistaa lapsen yksilöllisyyden huomioimisen, kaverisuhteet yli ikärajojen sekä sisaruussuhteiden vaalimisen. Yhteisöllisen päiväkodin fyysiset tilat mahdollistavat myös lapsilähtöisyyden. Haasteina yhteisöllisessä päiväkodissa tutkimukseni mukaan on yhteisön dynaamisuus, informaatio ja tiedonkulku sekä alle 3-vuotiaat lapset. Kehittämistarpeina nähtiin lapsilähtöisyyden lisääminen päiväkodin arkeen yhteisöllisyyttä hyödyntäen.