Savo Volleyn Roadshow- ja juniorituki-konseptien vaikutus yhteistyökumppanuuksiin
Pirskanen, Santtu (2020)
Pirskanen, Santtu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281682
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lentopalloseura Savo Volleyn Roadshow- ja juniorituki-konseptien vaikutusta yhteistyökumppanuuksiin ja sponsoreihin. Roadshown myötä Savo Volley pelaa lentopallon mestaruusliigan kotiottelunsa yhdeksällä paikkakunnalla ja jakaa ennakkolipunmyyntituotoista puolet paikallisille junioriurheiluseuroille yli lajirajojen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka nämä uniikit toimintatavat vaikuttavat sponsorointipäätöksiin ja selvittää, kuinka konsepteja voitaisiin edelleen kehittää. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Savo Volley Ry.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui useammasta eri elementistä, joita Savo Volleyn konseptit sisältävät. Suurin kokonaisuus on sponsorointi, mutta teoriaosuudessa käsiteltiin myös urheiluliiketoiminnan erityispiirteitä, urheilukulttuuria ja yhteiskuntavastuuta. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluina, joita toteutettiin viisi kappaletta. Haastateltavina toimi Savo Volleyn yhteistyökumppaneita. Haastateltavat oli etukäteen segmentoitu Savo Volleyn yritysverkostosta vastaamaan mahdollisimman hyvin erityyppisiä kumppaniyrityksiä.
Haastatteluiden perusteella Roadshow-konsepti vaikuttaa yhteistyökumppaneihin seuran kannalta positiivisesti. Juniorituki toisaalta sisältää paljon potentiaalia, mutta tällä hetkellä viestintä ei ole haastateltavien mielestä riittävällä tasolla, jotta yhteiskuntavastuullisesta toiminnasta saisi kaiken mahdollisen hyödyn irti. Jatkotutkimuksia tarvitaan esimerkiksi siitä, kuinka paljon yhteiskuntavastuullinen toiminta parantaa seuran brändi-imagoa.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui useammasta eri elementistä, joita Savo Volleyn konseptit sisältävät. Suurin kokonaisuus on sponsorointi, mutta teoriaosuudessa käsiteltiin myös urheiluliiketoiminnan erityispiirteitä, urheilukulttuuria ja yhteiskuntavastuuta. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluina, joita toteutettiin viisi kappaletta. Haastateltavina toimi Savo Volleyn yhteistyökumppaneita. Haastateltavat oli etukäteen segmentoitu Savo Volleyn yritysverkostosta vastaamaan mahdollisimman hyvin erityyppisiä kumppaniyrityksiä.
Haastatteluiden perusteella Roadshow-konsepti vaikuttaa yhteistyökumppaneihin seuran kannalta positiivisesti. Juniorituki toisaalta sisältää paljon potentiaalia, mutta tällä hetkellä viestintä ei ole haastateltavien mielestä riittävällä tasolla, jotta yhteiskuntavastuullisesta toiminnasta saisi kaiken mahdollisen hyödyn irti. Jatkotutkimuksia tarvitaan esimerkiksi siitä, kuinka paljon yhteiskuntavastuullinen toiminta parantaa seuran brändi-imagoa.