Sisäinen viestintä ja sen kehittäminen
Hassinen, Hanna (2020)
Hassinen, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281652
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sisäisen viestinnän merkitystä organisaatioissa ja
miten sisäistä viestintää voisi kehittää. Sisäinen viestintä on organisaatioiden voimavara,
joka vaatii suunnitelmallisuutta onnistuakseen. Onnistuessaan se sitouttaa organisaation
työntekijät ja lisää työhyvinvointia. Sillä on myös suuri merkitys johtamiseen ja sen onnistumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu tehtiin viidelle työntekijälle, jotka työskentelivät eri organisaatioissa. Teemahaastatteluun valittiin haastateltavat eri työtehtävistä niin, että haastateltavana mukana oli sekä johtajia ja työntekijöitä. Näin saatiin aiheeseen erilaisia näkökulmia. Haastattelut toteutettiin syys–lokakuussa 2019. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tämän jälkeen tehtiin teemoittelu ja vastauksien analysointi. Tutkimuksessa selvisi, että sisäinen viestintä koetaan tärkeäksi osaksi toimivaa organisaatiota. Oikea-aikaista sisäistä viestintää halutaan enemmän organisaatioihin. Tärkein viestinnänkanava on kasvokkain viestintä. Edelleen sähköposti on tärkeä kirjallisen viestinnän kanava, jonka rinnalle on noussut muita sähköisiä kanavia. Sisäisellä viestinnällä nähtiin olevan suora vaikutus organisaation työhyvinvointiin ja työhön sitoutumiseen. Johtaminen ja sisäisen viestintä liittyvät vahvasti toisiinsa, sillä ilman hyvää viestintää ei voi olla hyvää johtamista. Avoin ilmapiiri, vuorovaikutus ja keskusteleva työyhteisö nähtiin organisaatioiden vahvuuksina, jotka lisäävät sisäistä viestintää ja työssä viihtyvyyttä. Kehitysehdotuksina nousi esiin viestintäsuunnitelman tekeminen, viestinnän oikea-aikaisuuden lisääminen sekä työyhteisön ymmärryksen lisääminen sisäisen viestinnän merkityksestä.
miten sisäistä viestintää voisi kehittää. Sisäinen viestintä on organisaatioiden voimavara,
joka vaatii suunnitelmallisuutta onnistuakseen. Onnistuessaan se sitouttaa organisaation
työntekijät ja lisää työhyvinvointia. Sillä on myös suuri merkitys johtamiseen ja sen onnistumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu tehtiin viidelle työntekijälle, jotka työskentelivät eri organisaatioissa. Teemahaastatteluun valittiin haastateltavat eri työtehtävistä niin, että haastateltavana mukana oli sekä johtajia ja työntekijöitä. Näin saatiin aiheeseen erilaisia näkökulmia. Haastattelut toteutettiin syys–lokakuussa 2019. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tämän jälkeen tehtiin teemoittelu ja vastauksien analysointi. Tutkimuksessa selvisi, että sisäinen viestintä koetaan tärkeäksi osaksi toimivaa organisaatiota. Oikea-aikaista sisäistä viestintää halutaan enemmän organisaatioihin. Tärkein viestinnänkanava on kasvokkain viestintä. Edelleen sähköposti on tärkeä kirjallisen viestinnän kanava, jonka rinnalle on noussut muita sähköisiä kanavia. Sisäisellä viestinnällä nähtiin olevan suora vaikutus organisaation työhyvinvointiin ja työhön sitoutumiseen. Johtaminen ja sisäisen viestintä liittyvät vahvasti toisiinsa, sillä ilman hyvää viestintää ei voi olla hyvää johtamista. Avoin ilmapiiri, vuorovaikutus ja keskusteleva työyhteisö nähtiin organisaatioiden vahvuuksina, jotka lisäävät sisäistä viestintää ja työssä viihtyvyyttä. Kehitysehdotuksina nousi esiin viestintäsuunnitelman tekeminen, viestinnän oikea-aikaisuuden lisääminen sekä työyhteisön ymmärryksen lisääminen sisäisen viestinnän merkityksestä.