Huomaa minut! -menetelmän mahdollisuudet vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukena
Latva, Jenny (2020)
Latva, Jenny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemisen mahdollisuuksia Huomaa minut! -menetelmän avulla. Tehtävänä oli selvittää, miten vanhempaa tuetaan lapsen ja vanhemman väliseen myönteiseen vuorovaikutukseen. Sen lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä mahdollisuuksia vuorovaikutuksen tukemiseen on Mannerheimin Lastensuojeluliitossa käytössä olevalla Huomaa minut! -menetelmällä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä MLL Seinäjoen paikallisyhdistyksen kanssa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan, mitä vanhemmuus on ja miten vanhemmuutta tuetaan. Näiden lisäksi käsitellään sitä, mikä merkitys vanhemmuuteen on positiivisella vuorovaikutuksella vanhemman ja lapsen välillä ja sitä, miten lapsen osallisuutta voidaan tukea vuorovaikutuksen keinoin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten aineistoa kerättiin MLL Seinäjoen paikallisyhdistyksen perhekahviloissa Huomaa minut! -lomakkeiden avulla. Lomakkeilla saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulosten perusteella Huomaa minut! -menetelmää voidaan käyttää vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukena vaivattomasti, sillä menetelmän käyttöön liittyy vahvasti lapsen havainnointi ja sitä kautta lapsen asioiden äärelle pysähtyminen. Tutkimuksesta nousi esiin myös vanhemman läsnäolon merkitys vuorovaikutussuhteen onnistumisessa. Myönteinen vuorovaikutus tapahtuu, kun vanhempi rauhoittuu kuuntelemaan lasta ja keskittyy aidosti lapsen asioihin. Tutkimuksesta kävi ilmi myös, että lapsen osallisuuden toteutuminen on osa hyvää vuorovaikutusta. Tutkimusta tehdessä esiin nousi vanhemmuuden tukemisessa huolen ja puutteiden esiin nostamisen tärkeys. Tutkimustulosten perusteella Huomaa minut! -menetelmällä voidaan tuoda esiin sekä lapseen liittyvät huolet että vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen heikkoudet eli kehittämiskohteet.
Tutkimustulosten perusteella Huomaa minut! -menetelmää voidaan käyttää vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukena vaivattomasti, sillä menetelmän käyttöön liittyy vahvasti lapsen havainnointi ja sitä kautta lapsen asioiden äärelle pysähtyminen. Tutkimuksesta nousi esiin myös vanhemman läsnäolon merkitys vuorovaikutussuhteen onnistumisessa. Myönteinen vuorovaikutus tapahtuu, kun vanhempi rauhoittuu kuuntelemaan lasta ja keskittyy aidosti lapsen asioihin. Tutkimuksesta kävi ilmi myös, että lapsen osallisuuden toteutuminen on osa hyvää vuorovaikutusta. Tutkimusta tehdessä esiin nousi vanhemmuuden tukemisessa huolen ja puutteiden esiin nostamisen tärkeys. Tutkimustulosten perusteella Huomaa minut! -menetelmällä voidaan tuoda esiin sekä lapseen liittyvät huolet että vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen heikkoudet eli kehittämiskohteet.