E-KAUPPAPORTAALIN MAHDOLLISUUDET PK-YRITYKSELLE
Järvenpää, Juho (2011)
Järvenpää, Juho
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035819
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia e-kauppaportaalin mahdollisuuksia ja hyötyjä pk-yritykselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota pk-yrityksille tietoa, miksi e-kauppaportaalin käyttöönotto olisi varteen otettava vaihtoehto, kun yritys harkitsee verkkokaupan perustamista.
Opinnäyte jakaantuu teorioiden ja tutkimusten esittelyyn ja niiden soveltamiseen pk-yrityksen hyväksi. Opinnäytetyössä käytettiin hyväksi Tieken tutkimuksia ja muita e-kauppaan liittyviä tutkimuksia ja teorioita. Opinnäytetyön oma tutkimus oli vain suuntaa antava ja tarkoituksena oli todeta aikaisemmat tutkimukset todeksi.
Opinnäytetyön tutkimus käytiin teemahaastatteluna. Kahta pk-yritystä haastateltiin kyselylomakkeen voimin ja suullisesti kyselylomakkeen täyttämisen jälkeen.
Tuloksena syntyi raportti, joka tukee pk-yrityksen verkkokaupan käyttöönottoa por-taalimaisessa verkkokaupassa (vrt. Amazon.com) ja, jossa esitellään malli, miten pk-yrityksen kannattaa ottaa käyttöön tietotekniset hankintansa.
Opinnäyte jakaantuu teorioiden ja tutkimusten esittelyyn ja niiden soveltamiseen pk-yrityksen hyväksi. Opinnäytetyössä käytettiin hyväksi Tieken tutkimuksia ja muita e-kauppaan liittyviä tutkimuksia ja teorioita. Opinnäytetyön oma tutkimus oli vain suuntaa antava ja tarkoituksena oli todeta aikaisemmat tutkimukset todeksi.
Opinnäytetyön tutkimus käytiin teemahaastatteluna. Kahta pk-yritystä haastateltiin kyselylomakkeen voimin ja suullisesti kyselylomakkeen täyttämisen jälkeen.
Tuloksena syntyi raportti, joka tukee pk-yrityksen verkkokaupan käyttöönottoa por-taalimaisessa verkkokaupassa (vrt. Amazon.com) ja, jossa esitellään malli, miten pk-yrityksen kannattaa ottaa käyttöön tietotekniset hankintansa.