Progressiivisen tasapaino- ja voimaharjoittelujakson merkitys liikkumiskyvyltään heikentyneen iäkkään aerobiseen kuntoon : Turun kaupungin lääkinnällisen kuntoutuksen Tasapainokoulu-ryhmässä
Lohilahti, Katariina; Luukkonen, Laura (2019)
Lohilahti, Katariina
Luukkonen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291795
Tiivistelmä
Ikääntyneiden määrän osuus Suomen väestössä on jatkuvasti kasvussa. Kaikki ikääntyneet kokevat heikentymistä aerobisessa kunnossaan, mutta yksilökohtaisesti siinä saattaa olla suuriakin eroavaisuuksia. Aerobisen kunnon lasku saattaa ikääntyneillä muodostua jopa esteeksi päivittäisistä toiminnoista suoritumisesta, kuten portaiden noususta ja tuolilta ylösnousuista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, että vaikuttaako progressiivinen tasapaino- ja voimaharjoittelu tutkimukseen osallistuneiden aerobiseen kuntoon ja tutkittavien omaan subjektiiviseen kokemukseen omasta aerobisesta kunnostaan. Opinnäytetyö suoritettiin yhteistyössä Turun kaupungin Lääkinnällisen kuntoutuksen kanssa ja tutkimuksen osallistujat tulivat heidän järjestämästään tasapaino- ja voimaharjoitteluryhmästä, tasapainokoulusta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat jo liikkumiskyvyltään heikentyneet ikääntyneet tasapainokoululaiset.
Tutkimusmenetelmiksi valikoitui 6 minuutin kävelytesti ja strukturoitu haastattelu, jonka pohjana toimi Terveys 2000-kyselyn haastattelulomake. 6 minuutin kävelytesti arvioi harjoitteluohjelman vaikuttavuutta ja sitä voidaan käyttää seuraamaan muutosta liikuntakyvyssä sekä aerobisessa kunnossa. Strukturoitu haastattelu sisälsi viisi eri vaihtoehtoja sisältävää kysymystä ja niiden avulla oli tarkoitus selvittää, miten ikääntyneet kokivat oman aerobisen kuntonsa tason ennen harjoittelujakson alkua ja sen päätyttyä.
Interventiojakson pituus oli viisi viikkoa ja intervention aikana tasapainokoululaiset harjoittelivat kahdesti viikossa kiertoharjoittelutyyppisesti lihasvoimaa, koordinaatiota, sekä tasapainoa. Tasapainokoulun harjoittelujaksot sisälsivät interventiojakson aikana progressiivisesti tasapainoharjoittelua esimerkiksi eri aistikanavia ja ulkoista horjutusta hyödytäen, sekä erityisesti alaraajoja kuormittavaa lihasvoimaharjoittelua.
Opinnäytetyön tulokset viittavat, että viiden viikon harjoitteluohjelma tuottaa positiivisia muutoksia tutkittavien 6 minuutin kävelytestin tuloksiin. Osallistujien subjektiivisessa kokemuksessa ei harjoitteluintervention seurauksena ollut suuriakaan muutoksia. Tulevaisuudessa lisätutkimukset aiheesta olisivat tarpeellisia ja perusteltuja. The percentage of the elderly in population of Finland is continuously growing. All older people experience a reduction in their aerobic fitness levels, but there may be majors differences between individuals. Decreasing aerobic fitness in the elderly may even become an obstacle to performing daily activities such as climbing stairs and standing up.
The purpose of the study was to discover if progressive balance and strength training period affects the level of aerobic fitness of the participants. The study was done in co-operation with Turku medical rehabilitation and the participants of the study were found in their balance and strength training group called tasapainokoulu. The target group of this study were elderly people with reduced ability to move.
The research methods in the study were The 6-min Walk Test (6MWT) and structured interview made by using Terveys 2000-research as a basis for the interview form. 6MWT evaluates the effectiveness of the training program and it can also be used to trace the change in exercise capacity over time and to follow progress of the aerobic fitness. The structured intervies included five questions with different answer options and it was designed to find out how the participants experienced ther lever of aerobic fitness before and after the training period.
The intervention lasted five weeks in total and during that intervention program the participants of balance and strength training group practiced balance, coordination and muscle strength as circular training. The training sessions during the intervention period in tasapainokoulu progressively included balance training utilizing, for example, different sensory channels and external jitter, and muscle strength training targeting especially the muscles of lower limbs.
The results of this bachelor’s thesis study indicate that a 5-week training program produces positive changes in the results of 6MWT in this target group. There were no major changes in the results of participants’ subjective experiences after the 5-week training intervention. In conclusion, more research of this matter is needed.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, että vaikuttaako progressiivinen tasapaino- ja voimaharjoittelu tutkimukseen osallistuneiden aerobiseen kuntoon ja tutkittavien omaan subjektiiviseen kokemukseen omasta aerobisesta kunnostaan. Opinnäytetyö suoritettiin yhteistyössä Turun kaupungin Lääkinnällisen kuntoutuksen kanssa ja tutkimuksen osallistujat tulivat heidän järjestämästään tasapaino- ja voimaharjoitteluryhmästä, tasapainokoulusta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat jo liikkumiskyvyltään heikentyneet ikääntyneet tasapainokoululaiset.
Tutkimusmenetelmiksi valikoitui 6 minuutin kävelytesti ja strukturoitu haastattelu, jonka pohjana toimi Terveys 2000-kyselyn haastattelulomake. 6 minuutin kävelytesti arvioi harjoitteluohjelman vaikuttavuutta ja sitä voidaan käyttää seuraamaan muutosta liikuntakyvyssä sekä aerobisessa kunnossa. Strukturoitu haastattelu sisälsi viisi eri vaihtoehtoja sisältävää kysymystä ja niiden avulla oli tarkoitus selvittää, miten ikääntyneet kokivat oman aerobisen kuntonsa tason ennen harjoittelujakson alkua ja sen päätyttyä.
Interventiojakson pituus oli viisi viikkoa ja intervention aikana tasapainokoululaiset harjoittelivat kahdesti viikossa kiertoharjoittelutyyppisesti lihasvoimaa, koordinaatiota, sekä tasapainoa. Tasapainokoulun harjoittelujaksot sisälsivät interventiojakson aikana progressiivisesti tasapainoharjoittelua esimerkiksi eri aistikanavia ja ulkoista horjutusta hyödytäen, sekä erityisesti alaraajoja kuormittavaa lihasvoimaharjoittelua.
Opinnäytetyön tulokset viittavat, että viiden viikon harjoitteluohjelma tuottaa positiivisia muutoksia tutkittavien 6 minuutin kävelytestin tuloksiin. Osallistujien subjektiivisessa kokemuksessa ei harjoitteluintervention seurauksena ollut suuriakaan muutoksia. Tulevaisuudessa lisätutkimukset aiheesta olisivat tarpeellisia ja perusteltuja.
The purpose of the study was to discover if progressive balance and strength training period affects the level of aerobic fitness of the participants. The study was done in co-operation with Turku medical rehabilitation and the participants of the study were found in their balance and strength training group called tasapainokoulu. The target group of this study were elderly people with reduced ability to move.
The research methods in the study were The 6-min Walk Test (6MWT) and structured interview made by using Terveys 2000-research as a basis for the interview form. 6MWT evaluates the effectiveness of the training program and it can also be used to trace the change in exercise capacity over time and to follow progress of the aerobic fitness. The structured intervies included five questions with different answer options and it was designed to find out how the participants experienced ther lever of aerobic fitness before and after the training period.
The intervention lasted five weeks in total and during that intervention program the participants of balance and strength training group practiced balance, coordination and muscle strength as circular training. The training sessions during the intervention period in tasapainokoulu progressively included balance training utilizing, for example, different sensory channels and external jitter, and muscle strength training targeting especially the muscles of lower limbs.
The results of this bachelor’s thesis study indicate that a 5-week training program produces positive changes in the results of 6MWT in this target group. There were no major changes in the results of participants’ subjective experiences after the 5-week training intervention. In conclusion, more research of this matter is needed.