Yritysblogin perustaminen ja sisällön suunnittelu
Konttinen, Iina (2020)
Konttinen, Iina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301827
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa BW-Restaurants Oy:lle sisältösuunnitelma perustettavaan yritysblogiin.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu yritysblogin erityispiirteistä, yritysblogien erilaisista strategisista lähtökohdista sekä blogin viestinnän vaikutuksista muun muassa suhteiden ja työnantajamielikuvan luomisen näkökulmista. Lisäksi teoriassa käydään läpi sisällön suunnittelun lähtökohtia kohderyhmän määrittelystä sisällön suunnittelun työkaluihin. Yritysblogin hyödyntämistä hakukoneoptimoinnissa ja blogin yleistä löydettävyyttä tarkastellaan tietoperustan lopussa. Opinnäytetyössä käydään läpi yritysblogin hyötyjä yrityksen viestinnässä, sekä sitä kuinka käyttää yritysblogia sisältömarkkinoinnin välineenä.
Opinnäytetyön produktina on kahden kuukauden sisältösuunnitelma ja sisältötyypit, jotka auttavat blogin sisällöntuotannossa. Hyvä sisältötyyppi on sisällöntuotantoa ohjaava kehys. Sisältötyypit luovat rungon sisällön suunnittelulle ja -tuotannolle. Sisältötyypit toiselta nimeltään sisältökonseptit ovat eräänlaisia sisältösarjoja, joiden tavoitteet, muodot, kohderyhmät, jakelukanavat ja loppuohjaukset pysyvät samoina sisällön vaihtuessa. Opinnäytetyö on tehty loka-joulukuussa 2019.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu yritysblogin erityispiirteistä, yritysblogien erilaisista strategisista lähtökohdista sekä blogin viestinnän vaikutuksista muun muassa suhteiden ja työnantajamielikuvan luomisen näkökulmista. Lisäksi teoriassa käydään läpi sisällön suunnittelun lähtökohtia kohderyhmän määrittelystä sisällön suunnittelun työkaluihin. Yritysblogin hyödyntämistä hakukoneoptimoinnissa ja blogin yleistä löydettävyyttä tarkastellaan tietoperustan lopussa. Opinnäytetyössä käydään läpi yritysblogin hyötyjä yrityksen viestinnässä, sekä sitä kuinka käyttää yritysblogia sisältömarkkinoinnin välineenä.
Opinnäytetyön produktina on kahden kuukauden sisältösuunnitelma ja sisältötyypit, jotka auttavat blogin sisällöntuotannossa. Hyvä sisältötyyppi on sisällöntuotantoa ohjaava kehys. Sisältötyypit luovat rungon sisällön suunnittelulle ja -tuotannolle. Sisältötyypit toiselta nimeltään sisältökonseptit ovat eräänlaisia sisältösarjoja, joiden tavoitteet, muodot, kohderyhmät, jakelukanavat ja loppuohjaukset pysyvät samoina sisällön vaihtuessa. Opinnäytetyö on tehty loka-joulukuussa 2019.