Käyttäjien kokemukset tukipalveluiden laadusta kuvantamisen ongelmatilanteissa
Karhelammi, Niina (2011)
Karhelammi, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046093
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Effica Radi-lomakkeen ja Synapse PACS kuva-arkiston käyttöongelmiin liittyvää palvelun laatua. Samalla oli tarkoitus selvittää miten hyvin ohjelman loppukäyttäjät tietävät kehen ottaa yhteyttä käyttöjärjestelmiin liittyvissä ongelmatilanteissa.
Tutkimus suoritettiin Etelä-Suomalaisessa keskussairaalassa ja tutkimuskohteena olivat yksikön loppukäyttäjät, eli kuvantamistutkimuksia pyytävät yksiköt ja niiden henkilökunta sekä potilassanelun henkilökunta. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä syyskuussa 2010 ja se analysoitiin tilastollisesti. Kutsu tutkimukseen lähetettiin 1011 työntekijälle, joista 121 vastasi. Kyselyn vastausprosentti oli 12.
Tutkimukseen vastaajista yli puolet koki saaneensa liian vähän koulutusta Effica Radi-lomakkeen käyttöön. Koulutustarvetta ilmeni kaikilla ammattiryhmillä. Vastaajista kolmasosa koki myös, että kirjalliset ohjeet ohjelman käyttöön eivät ole selkeitä tai helposti saatavilla. Eri ammattiryhmien välisessä vertailussa sihteerit ja yksikön Effica-tukihenkilöt suhtautuivat saamaansa palveluun myönteisemmin kuin muu henkilökunta. Tutkimuksessa nousi esiin myös tukipalveluiden heikko saatavuus ilta- ja viikonloppuaikaan ja työtovereiden merkitys ongelmatilanteissa.
Toimiessaan sähköiset potilastietojärjestelmät helpottavat potilaiden tietojen löytymistä ja vähentävät moninkertaista kirjaamista. Järjestelmät eivät aina kuitenkaan toimi ongelmitta, joten osaavan tukipalveluverkoston toimivuus ja saatavuus ovat merkittäviä tekijöitä ohjelmien käytössä. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella kirjallisten ohjeiden saatavuutta ja selkeyttä tulisi parantaa kohdeorganisaatiossa. Myös koulutuksen riittävyyttä tulisi kehittää niin että se tavoittaisi kaikki työntekijät uusien ohjelmien käyttöönotossa tai kun vanhoja ohjelmia päivitetään.
Tutkimus suoritettiin Etelä-Suomalaisessa keskussairaalassa ja tutkimuskohteena olivat yksikön loppukäyttäjät, eli kuvantamistutkimuksia pyytävät yksiköt ja niiden henkilökunta sekä potilassanelun henkilökunta. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä syyskuussa 2010 ja se analysoitiin tilastollisesti. Kutsu tutkimukseen lähetettiin 1011 työntekijälle, joista 121 vastasi. Kyselyn vastausprosentti oli 12.
Tutkimukseen vastaajista yli puolet koki saaneensa liian vähän koulutusta Effica Radi-lomakkeen käyttöön. Koulutustarvetta ilmeni kaikilla ammattiryhmillä. Vastaajista kolmasosa koki myös, että kirjalliset ohjeet ohjelman käyttöön eivät ole selkeitä tai helposti saatavilla. Eri ammattiryhmien välisessä vertailussa sihteerit ja yksikön Effica-tukihenkilöt suhtautuivat saamaansa palveluun myönteisemmin kuin muu henkilökunta. Tutkimuksessa nousi esiin myös tukipalveluiden heikko saatavuus ilta- ja viikonloppuaikaan ja työtovereiden merkitys ongelmatilanteissa.
Toimiessaan sähköiset potilastietojärjestelmät helpottavat potilaiden tietojen löytymistä ja vähentävät moninkertaista kirjaamista. Järjestelmät eivät aina kuitenkaan toimi ongelmitta, joten osaavan tukipalveluverkoston toimivuus ja saatavuus ovat merkittäviä tekijöitä ohjelmien käytössä. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella kirjallisten ohjeiden saatavuutta ja selkeyttä tulisi parantaa kohdeorganisaatiossa. Myös koulutuksen riittävyyttä tulisi kehittää niin että se tavoittaisi kaikki työntekijät uusien ohjelmien käyttöönotossa tai kun vanhoja ohjelmia päivitetään.