Idrottsklubben – en hälsofrämjande modell för att stärka självkänslan hos ungdomar
Meller, Kim (2011)
Meller, Kim
Yrkeshögskolan Novia
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102252653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102252653
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om hur yrkesinstitutstuderandes självkänsla kan stärkas genom rörelse som metod. Frågeställningarna som arbetet utgår ifrån är följande: vad innebär hälsofrämjande arbete med ungdomar ur ett socialt perspektiv och hur kan man genom rörelse inom ramen för arbetsmodellen ”Idrottsklubben” stöda ungdomars självkänsla?
Arbetet består av två helheter: en teoretisk referensram och en tillämpad del där en modell för idrottsklubben som stöder ungdomars självkänsla presenteras.
Social samvaro är hälsofrämjande. Ungdomar behöver social samvaro för att kunna stärka sin självbild och därmed sin självkänsla. Rörelse är ett bra redskap i arbetet med ungdomar för att stärka både social kompetens samt självkänsla. This final exam is about how you can strengthen adolescent self-esteem with the help of physical movement used as a working method. The two primary questions for my work have been: What does health promotion involve when working with adolescents at a vocational college from a social perspective? How can we strengthen youngsters and young adults’ self-esteem with the support of body movement and sports?
This work is divided into two parts, a theoretical framework and a practical model called “The athletic club” an applied social method of support when working in order to strengthening adolescent self-esteem. Social support promotes health, and it is very important that adolescents get
social support in order to strengthen their self-esteem. Body movement and sports is a god tool to strengthen social competence and self-esteem Tämä opinnäytetyö käsittelee sitä kuinka ammattioppilaitosopiskelijoiden
itsetuntoa voidaan vahvistaa käyttäen liikuntaa menetelmänä.
Lopputyöni keskeiset kysymykset ovat seuraavat: Mitä terveyttä edistävä työ pitää sisällään kun sitä tarkastetaan sosiaalisesta näkökulmasta työnä nuorten parissa? Miten liikunnan kautta voidaan tukea nuorten itsetuntoa
urheilukerhossa?
Opinnäytetyö muodostuu kahdesta eri kokonaisuudesta: teoreettisesta
viitekehyksestä ja oiminnallisesta urheilukerhomallista, joka tukee nuorten itsetuntoa. Sosiaalinen ympäristö on terveyttä edistävää.
Nuoret tarvitsevat sosiaalisia piirejä, jotta voivat vahvistaa omaakuvaansa, ja sitä kautta itsetuntoaan. Liikunta on hyvä väline jolla vahvistaa sosiaalisia taitoja sekä itsetuntoa.
Arbetet består av två helheter: en teoretisk referensram och en tillämpad del där en modell för idrottsklubben som stöder ungdomars självkänsla presenteras.
Social samvaro är hälsofrämjande. Ungdomar behöver social samvaro för att kunna stärka sin självbild och därmed sin självkänsla. Rörelse är ett bra redskap i arbetet med ungdomar för att stärka både social kompetens samt självkänsla.
This work is divided into two parts, a theoretical framework and a practical model called “The athletic club” an applied social method of support when working in order to strengthening adolescent self-esteem. Social support promotes health, and it is very important that adolescents get
social support in order to strengthen their self-esteem. Body movement and sports is a god tool to strengthen social competence and self-esteem
itsetuntoa voidaan vahvistaa käyttäen liikuntaa menetelmänä.
Lopputyöni keskeiset kysymykset ovat seuraavat: Mitä terveyttä edistävä työ pitää sisällään kun sitä tarkastetaan sosiaalisesta näkökulmasta työnä nuorten parissa? Miten liikunnan kautta voidaan tukea nuorten itsetuntoa
urheilukerhossa?
Opinnäytetyö muodostuu kahdesta eri kokonaisuudesta: teoreettisesta
viitekehyksestä ja oiminnallisesta urheilukerhomallista, joka tukee nuorten itsetuntoa. Sosiaalinen ympäristö on terveyttä edistävää.
Nuoret tarvitsevat sosiaalisia piirejä, jotta voivat vahvistaa omaakuvaansa, ja sitä kautta itsetuntoaan. Liikunta on hyvä väline jolla vahvistaa sosiaalisia taitoja sekä itsetuntoa.