Markkina-alueen kartoitus sisustus-ja kalustealan kehittämiseksi. : Kohteena Pietari.
Liimatta, Anastasia (2011)
Liimatta, Anastasia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056264
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on markkina-alueen kartoitusta Pietarin alueelta ja sen tarkoituksena on palvella Kaarna Living -hanketta. Hankkeen avulla pyritään kehittämään Etelä-Pohjanmaan alueen asumisen klusteriin kuuluvien yrityksien perinteistä messuesiintymistä hakemalla näille uusia markkinointitapoja ja -kanavia, jotka valittaisiin kohderyhmien elämäntyylien mukaan.
Opinnäytetyön tulokset saattavat edetä ja realisoitua hankkeessa siten, että niiden avulla alueella toimivien oppilaitosten opiskelijat suunnittelevat Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevien yrityksien tuotteista koostuvia konseptisisustuskokonaisuuksia – mallihuoneita pietarilaiseen uudisrakennukseen. Mallihuoneiden teemat, tuotteet ja yritykset valittaisiin kohderyhmän elämäntyylin mukaan.
Tiedonhankinta painottui suomalaisten sekä venäläisten eri alojen asiantuntijoiden haastatteluihin heidän henkilökohtaisista kokemuksistaan. Työn osa-alueina oli selvittää, millainen Pietari on sisustustekstiili- ja huonekalutuotteiden vientikohteena. Sen lisäksi osa-alueina oli perehtyä asumiseen, rakentamiseen ja sisustamiseen Pietarissa sekä kaupungin asukkaiden elämäntyyliin, makuun ja sisustustrendeihin. Opinnäytteen rooli on parantaa alalla toimivien yritysten tietämystä kohdealueesta. Markkina-alueen kartoituksen tulokset tiivistetään esimerkkiperhe-kuvauksella sekä kuvakollaasilla.
Opinnäytetyön tulokset saattavat edetä ja realisoitua hankkeessa siten, että niiden avulla alueella toimivien oppilaitosten opiskelijat suunnittelevat Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevien yrityksien tuotteista koostuvia konseptisisustuskokonaisuuksia – mallihuoneita pietarilaiseen uudisrakennukseen. Mallihuoneiden teemat, tuotteet ja yritykset valittaisiin kohderyhmän elämäntyylin mukaan.
Tiedonhankinta painottui suomalaisten sekä venäläisten eri alojen asiantuntijoiden haastatteluihin heidän henkilökohtaisista kokemuksistaan. Työn osa-alueina oli selvittää, millainen Pietari on sisustustekstiili- ja huonekalutuotteiden vientikohteena. Sen lisäksi osa-alueina oli perehtyä asumiseen, rakentamiseen ja sisustamiseen Pietarissa sekä kaupungin asukkaiden elämäntyyliin, makuun ja sisustustrendeihin. Opinnäytteen rooli on parantaa alalla toimivien yritysten tietämystä kohdealueesta. Markkina-alueen kartoituksen tulokset tiivistetään esimerkkiperhe-kuvauksella sekä kuvakollaasilla.