Selvitys Näsijärven alueen vesistömatkailun markkinoinnista ja verkostoitumisesta
Saarela, Markku; Järvenpää, Topi (2010)
Saarela, Markku
Järvenpää, Topi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056291
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy Näsijärven alueen vesistö- ja matkailupalveluyritysten markkinointiin ja verkostoitumiseen. Toimeksiantaja oli Pirkanmaan liitto. Työn tavoite oli selvittää ja kehittää Näsijärven alueen matkailun markkinointia ja verkostoitumista. Työn tarkoitus oli tehdä kyselytutkimus alueen toimijoille.
Teoriaosuudessa kerrotaan verkostoitumisen ja markkinoinnin teoriaa sekä Pirkanmaan ja Näsijärven historiaa aina nykyhetkeen saakka. Työ esittelee myös luontomatkailua käsitteenä sekä Näsijärven kalastusta ja matkailukohteita. Lopussa on kaksi esimerkkiä matkailun kehittämiseksi.
Tutkimus tehtiin sähköisen kyselylomakkeen avulla loka- ja marraskuun vaihteessa 2010. Se lähetettiin 29 Tampereella ja Ylöjärvellä sijaitsevalle vesistö- ja matkailupalveluyritykselle, joista 18:sta saatiin vastaus. Tulokset esitetään kirjallisessa ja graafisessa muodossa.
Tutkimuksen tulosten perusteella alueella kaivataan verkostoitumisen kehittämistä. Yhteistyötä alueella tehdään, mutta ei riittävästi. Kyselyssä selvisi, että tarvetta olisi yritykselle ja/tai kehittämisyhdistykselle, joka toimisi alueen kehittämisen veturina.
Teoriaosuudessa kerrotaan verkostoitumisen ja markkinoinnin teoriaa sekä Pirkanmaan ja Näsijärven historiaa aina nykyhetkeen saakka. Työ esittelee myös luontomatkailua käsitteenä sekä Näsijärven kalastusta ja matkailukohteita. Lopussa on kaksi esimerkkiä matkailun kehittämiseksi.
Tutkimus tehtiin sähköisen kyselylomakkeen avulla loka- ja marraskuun vaihteessa 2010. Se lähetettiin 29 Tampereella ja Ylöjärvellä sijaitsevalle vesistö- ja matkailupalveluyritykselle, joista 18:sta saatiin vastaus. Tulokset esitetään kirjallisessa ja graafisessa muodossa.
Tutkimuksen tulosten perusteella alueella kaivataan verkostoitumisen kehittämistä. Yhteistyötä alueella tehdään, mutta ei riittävästi. Kyselyssä selvisi, että tarvetta olisi yritykselle ja/tai kehittämisyhdistykselle, joka toimisi alueen kehittämisen veturina.
