Opiskelijoiden näkemyksiä verkkokauppojen menestymiseen vaikuttavista tekijöistä
Hynynen, Elisa (2009)
Hynynen, Elisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905082578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905082578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia ovat opiskelijoiden näkemykset siitä, mitkä tekijät vaikuttavat verkkokauppojen menestymiseen. Käsite verkkokaupan menestyminen rajattiin tarkoittamaan sitä, että verkkokauppa on teknisesti toimiva, tilauksia tehdään paljon ja asiakkaat ovat tyytyväisiä verkkokaupan toimintaan.
Tutkimushypoteesina oli, että opiskelijoilla on oman kokemuksensa kautta selkeitä näkemyksiä ja oletuksia verkkokauppojen menestymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus on laadullinen eläytymismenetelmätutkimus. Tutkimukseen osallistui 30 korkeakouluopiskelijaa. Tutkimus toteutettiin eläytymismenetelmätutkimuksena, jossa opiskelijat vastasivat kirjoitelmalla tutkijan laatiman kehyskertomuksen ohjeiden mukaisesti. Kehyskertomuksia oli kaksi erilaista ja niissä varioitiin verkkokaupan menestymistä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että eniten verkkokauppojen menestymiseen nähtiin vaikuttavan tuotteiden ja toimivan ostoprosessin. Lisäksi myös markkinoinnin, internetsivujen, asiakaspalvelun, imagon ja oikeanlaisten hintojen nähtiin vaikuttavan paljon verkkokauppojen menestymiseen.
Opiskelijoiden kirjoitelmista kävi selkeästi ilmi, että heidän näkemyksensä verkkokauppojen menestymisestä perustuivat omiin kokemuksiin ja tietoon verkkokaupoista. He kykenivät hyvin erittelemään ja nimeämään eri tekijöitä, joiden uskoivat vaikuttavan verkkokaupan menestymiseen. Tutkimus tarjoaa myös jatkotutkimusaiheita tulevaisuuden varalle, sillä tutkimusta voi laajentaa mm. eri-ikäisiin ihmisiin.
Tutkimushypoteesina oli, että opiskelijoilla on oman kokemuksensa kautta selkeitä näkemyksiä ja oletuksia verkkokauppojen menestymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus on laadullinen eläytymismenetelmätutkimus. Tutkimukseen osallistui 30 korkeakouluopiskelijaa. Tutkimus toteutettiin eläytymismenetelmätutkimuksena, jossa opiskelijat vastasivat kirjoitelmalla tutkijan laatiman kehyskertomuksen ohjeiden mukaisesti. Kehyskertomuksia oli kaksi erilaista ja niissä varioitiin verkkokaupan menestymistä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että eniten verkkokauppojen menestymiseen nähtiin vaikuttavan tuotteiden ja toimivan ostoprosessin. Lisäksi myös markkinoinnin, internetsivujen, asiakaspalvelun, imagon ja oikeanlaisten hintojen nähtiin vaikuttavan paljon verkkokauppojen menestymiseen.
Opiskelijoiden kirjoitelmista kävi selkeästi ilmi, että heidän näkemyksensä verkkokauppojen menestymisestä perustuivat omiin kokemuksiin ja tietoon verkkokaupoista. He kykenivät hyvin erittelemään ja nimeämään eri tekijöitä, joiden uskoivat vaikuttavan verkkokaupan menestymiseen. Tutkimus tarjoaa myös jatkotutkimusaiheita tulevaisuuden varalle, sillä tutkimusta voi laajentaa mm. eri-ikäisiin ihmisiin.