Visuaalisen markkinoinnin merkitys ostopäätökseen
Pellonpää, Riikka (2011)
Pellonpää, Riikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056345
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli visuaalisen markkinoinnin merkitys asiakkaiden ostopäätöksiin. Opinnäytetyötä varten seurattiin tietyn tuotteen myyntiä ”ennen ja jälkeen ilman kontrollia” -muotoilun avulla sekä suoritettiin asiakkaiden haastatteluja. Toimeksiantajana toimi eräs vähittäismyymälä, jossa edellä mainitut tutkimukset suoritettiin.
Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla selvitettiin visuaalisen markkinoinnin merkitystä asiakkaiden ostopäätöksiin. Tutkimusongelmina olivat: (1) Vaikuttaako visuaalinen markkinointi myyntilukuihin? Jos vaikuttaa, kuinka paljon? (2) Miten asiakkaat kokevat visuaalisen markkinoinnin vaikuttavan heidän ostopäätöksiinsä? (3) Millainen esillepano on asiakkaiden mielestä houkutteleva ja toimiva?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu visuaalisen markkinoinnin määritelmästä, merkityksestä ja sen suunnittelusta. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään myös myymälämainontaan ja esillepanoihin sekä asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin monenlaista tietoa yrityksen visuaaliseen ilmeeseen ja markkinointiin liittyen. Tulosten perusteella myynti kasvaa yli 50 %, silloin, kun esillepano on visuaalisesti houkutteleva. Jokainen vastaajista myöntää tekevänsä joskus heräteostoksia esillepanon vetovoimaisuuden tai sopivan hinnan takia. Vastaajien mielestä hyvä esillepano on selkeä ja houkutteleva, jossa hinnat ovat selvästi näkyvillä. Ainutlaatuiset esillepanot saavat asiakkaat hyvälle tuulelle ja lisäävät heräteostoksien määrää.
Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla selvitettiin visuaalisen markkinoinnin merkitystä asiakkaiden ostopäätöksiin. Tutkimusongelmina olivat: (1) Vaikuttaako visuaalinen markkinointi myyntilukuihin? Jos vaikuttaa, kuinka paljon? (2) Miten asiakkaat kokevat visuaalisen markkinoinnin vaikuttavan heidän ostopäätöksiinsä? (3) Millainen esillepano on asiakkaiden mielestä houkutteleva ja toimiva?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu visuaalisen markkinoinnin määritelmästä, merkityksestä ja sen suunnittelusta. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään myös myymälämainontaan ja esillepanoihin sekä asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin monenlaista tietoa yrityksen visuaaliseen ilmeeseen ja markkinointiin liittyen. Tulosten perusteella myynti kasvaa yli 50 %, silloin, kun esillepano on visuaalisesti houkutteleva. Jokainen vastaajista myöntää tekevänsä joskus heräteostoksia esillepanon vetovoimaisuuden tai sopivan hinnan takia. Vastaajien mielestä hyvä esillepano on selkeä ja houkutteleva, jossa hinnat ovat selvästi näkyvillä. Ainutlaatuiset esillepanot saavat asiakkaat hyvälle tuulelle ja lisäävät heräteostoksien määrää.