Sisäinen valvonta sijoitustuotteiden myyntiprosessissa
Similä, Taru (2020)
Similä, Taru
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301824
Tiivistelmä
Sisäinen valvonta on koko organisaation tuottama prosessi, jonka tarkoituksena on osaltaan antaa kohtuullinen varmuus raportoinnille, toiminnalle ja vaatimustenmukaisuudelle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Sisäisen valvonnan järjestämisessä voidaan hyödyntää kolme puolustuslinjaa -mallia, jonka ansiosta vastuu kontrollien suorittamisesta ja niiden valvonnasta jakautuu organisaation kaikille tasoille. COSO-organisaation luomaa, vuonna 2013 päivitettyä sisäisen valvonnan viitekehystä pidetään yhtenä tunnetuimmista ja sitä voidaan hyödyntää sovellettuna eri organisaatiorakenteissa sekä toimialoilla.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen kuva, miten sisäinen valvonta on osa toimeksiantajayrityksen sijoitustuotteiden myyntiprosessia. Tutkimuksessa selvitettiin, onko sisäinen valvonta osa yrityskulttuuria, hoitavatko toimihenkilöt heille määrätyt kontrollit ja tunnistavatko he sisäisen valvonnan toiminnot osana myyntiprosessia. Tutkimuksen johtopäätöksissä toimeksiantajalle annetaan ehdotuksia, miten sisäistä valvontaa voidaan tehostaa ja miten se saadaan paremmin osaksi yrityskulttuuria.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena sekundääristä aineistoa ja haastatteluja hyödyntäen. Sekundäärinen aineisto koostui toimeksiantajayritykseltä saaduista sisäisen valvonnan asiakirjoista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna Skype-palvelun välityksellä. Haastattelut äänitettiin tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi, minkä jälkeen ne litteroitiin yleiskielisesti, jotta niiden vertaaminen sekundääriseen aineistoon oli helpompaan.
Tutkimuksen toimeksiantajayritys ja täten kappale 4 eli tutkimustulokset sekä kappale 5 eli johtopäätökset ovat salassa pidettävää aineistoa ja siksi liitteinä.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen kuva, miten sisäinen valvonta on osa toimeksiantajayrityksen sijoitustuotteiden myyntiprosessia. Tutkimuksessa selvitettiin, onko sisäinen valvonta osa yrityskulttuuria, hoitavatko toimihenkilöt heille määrätyt kontrollit ja tunnistavatko he sisäisen valvonnan toiminnot osana myyntiprosessia. Tutkimuksen johtopäätöksissä toimeksiantajalle annetaan ehdotuksia, miten sisäistä valvontaa voidaan tehostaa ja miten se saadaan paremmin osaksi yrityskulttuuria.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena sekundääristä aineistoa ja haastatteluja hyödyntäen. Sekundäärinen aineisto koostui toimeksiantajayritykseltä saaduista sisäisen valvonnan asiakirjoista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna Skype-palvelun välityksellä. Haastattelut äänitettiin tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi, minkä jälkeen ne litteroitiin yleiskielisesti, jotta niiden vertaaminen sekundääriseen aineistoon oli helpompaan.
Tutkimuksen toimeksiantajayritys ja täten kappale 4 eli tutkimustulokset sekä kappale 5 eli johtopäätökset ovat salassa pidettävää aineistoa ja siksi liitteinä.