Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mielenterveysputki tarjoaa elämyksellistä oppia nuorille

Jokinen, Sanna-Leena (2011)

 
Avaa tiedosto
jokinensanna.pdf (872.9Kt)
Lataukset: 


Jokinen, Sanna-Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025694
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää mielenterveysputki ja tutkia sen toimivuutta elämyspedagogisena opetusmuotona mielenterveyden opettamisessa. Mielenterveysputki on toiminnallinen kokonaisuus, jossa osallistujat erilaisten tehtävien kautta käsittelevät mielenterveyttä. Tutkimus toteutettiin nuorten näkökulman kautta, ja näin haluttiin selvittää, toimiiko elämyspedagoginen malli mielenterveysteemojen opettamisessa. Mielenterveysputki oli pilottihanke, joten aikaisempia tutkimustuloksia aiheesta ei ole, mutta tutkimuksen avulla haluttiin tuoda esille, että onnistuessaan se antaa uusia mahdollisuuksia vaikeiden teemojen käsittelyyn.

Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään päädyin, koska tutkimustulokset pohjautuvat osallistujien kokemuksiin ja mielipiteisiin mielenterveysputkesta. Mielenterveysputki on ilmiö, jonka merkitystä tutkin osallistujien kokemusten ja näkemysten kautta.

Aineistonhankinta menetelmänä käytettiin havainnointia sekä palautelomaketta. Mielenterveysputkeen osallistui 16 yhdeksäsluokkalaista nuorta Säkylän yläasteelta. Kirjallinen palaute analysoitiin TAK™-arviointijärjestelmällä.

Opinnäytetyöni teoria osuus koostuu mielenterveysputkeen oleellisesti liittyvien käsitteiden määritelmistä sekä mielenterveysputken esittelystä.

Tutkimuksessa saatiin ajankohtaista tietoa mielenterveysputken toimivuudesta elämyspedagogisena opetusmuotona sekä todennettua, että toiminnallinen itse oppiminen on mieluinen tapa käsitellä mielenterveyttä ja kehittämisideoita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste