Opas sosiaalietuuksien hakemiseksi hoivapalvelukeskus Villa Mariassa
Österman, Elina (2010)
Österman, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102122281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102122281
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ohjeet ikääntyneiden sosiaalietuuksien hakemiseksi Hoivapalvelukeskus Villa Marian käyttöön. Tavoitteena oli selkeä ja yksiselitteinen opas, jonka avulla hakemusten täyttö sujuu ongelmitta ja Kansaneläkelaitokselta saadaan toivotut päätökset ilman lisäselvityspyyntöjä. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli Villa Marian henkilökunnan tiedon lisääntyminen liittyen ikääntyneiden sosiaalietuuksien lainsäädäntöön ja hakumenettelyyn.
Uusien asukkaiden muuttaessa asumaan Hoivapalvelukeskus Villa Mariaan on henkilökunnan vastuulla huolehtia siitä, että asukas saa hänelle lain mukaan kuuluvat rahalliset sosiaalietuudet. Näitä etuuksia ovat eläkkeensaajan asumistuki, eläkettä saavan hoitotuki, erityiskorvattavien lääkkeiden korvaukset ja ruokavaliokorvaus. Jotta asukas saisi nämä hänelle kuuluvat etuudet, pitää niitä hakea Kansaneläkelaitokselta. Jokaiselle tuelle ja korvaukselle on oma hakemuslomakkeensa ja tietyt liitteet, joita Kansaneläkelaitos tarvitsee tehdessään maksupäätöksiä. Lainsäädäntö on monimutkaista ja hakemusten täyttäminen ja oikeiden liitteiden etsiminen työlästä ja aikaa vievää. Lisäselvitysten pyytäminen pitkittää Kansaneläkelaitoksen päätöksiä ja sitä kautta asukkaan tukimaksatukset viivästyvät. Tämä voi pahimmillaan johtaa asukkaan taloudelliseen ahdinkoon.
Tehostetun palveluasumisen asukkaat ovat perusterveydenhuollon asiakkaita ja kansanterveyslakiin perustuen heillä on oikeus saada käyttöönsä tarvitsemansa apuvälineet ja hoitotarvikkeet. Näitä etuuksia haetaan hakemuslomakkeilla terveyskeskusten vastuuhenkilöiltä, jotka sosiaali- ja terveysministeriön suositusten mukaan pitää olla terveyskeskuksissa nimettynä.
Asukkaan asuessa Villa Mariassa kunnan maksusitoumuksella pitkäaikaisen laitoshoidon maksut määräytyvät asukkaan tulojen perusteella. Tämän vuoksi henkilökunnan on tiedettävä, miten pitkäaikaisen laitoshoidon maksut määräytyvät. Kansaneläkelaitoksen myöntämien etuuksien lainsäädäntö on monimutkaista ja vaikeaselkoista. Lainsäädäntöä on tässä työssä selitetty siten, että henkilökunnan on helpompi ymmärtää etuuksien saamisen perusteet. Ymmärtäessään perusteet Villa Marian henkilökunnalla on edellytykset avustaa asukkaita ja heidän omaisiaan tukien haussa ja lomakkeiden täytössä. Hakulomakkeiden täyttöohjeet on laadittu siten, että lomak- keet olisivat helppoja ja yksinkertaisia täyttää ja henkilökunta osaisi tarvittaessa ohjata asukkaiden omaisia niiden täytössä.
Uusien asukkaiden muuttaessa asumaan Hoivapalvelukeskus Villa Mariaan on henkilökunnan vastuulla huolehtia siitä, että asukas saa hänelle lain mukaan kuuluvat rahalliset sosiaalietuudet. Näitä etuuksia ovat eläkkeensaajan asumistuki, eläkettä saavan hoitotuki, erityiskorvattavien lääkkeiden korvaukset ja ruokavaliokorvaus. Jotta asukas saisi nämä hänelle kuuluvat etuudet, pitää niitä hakea Kansaneläkelaitokselta. Jokaiselle tuelle ja korvaukselle on oma hakemuslomakkeensa ja tietyt liitteet, joita Kansaneläkelaitos tarvitsee tehdessään maksupäätöksiä. Lainsäädäntö on monimutkaista ja hakemusten täyttäminen ja oikeiden liitteiden etsiminen työlästä ja aikaa vievää. Lisäselvitysten pyytäminen pitkittää Kansaneläkelaitoksen päätöksiä ja sitä kautta asukkaan tukimaksatukset viivästyvät. Tämä voi pahimmillaan johtaa asukkaan taloudelliseen ahdinkoon.
Tehostetun palveluasumisen asukkaat ovat perusterveydenhuollon asiakkaita ja kansanterveyslakiin perustuen heillä on oikeus saada käyttöönsä tarvitsemansa apuvälineet ja hoitotarvikkeet. Näitä etuuksia haetaan hakemuslomakkeilla terveyskeskusten vastuuhenkilöiltä, jotka sosiaali- ja terveysministeriön suositusten mukaan pitää olla terveyskeskuksissa nimettynä.
Asukkaan asuessa Villa Mariassa kunnan maksusitoumuksella pitkäaikaisen laitoshoidon maksut määräytyvät asukkaan tulojen perusteella. Tämän vuoksi henkilökunnan on tiedettävä, miten pitkäaikaisen laitoshoidon maksut määräytyvät. Kansaneläkelaitoksen myöntämien etuuksien lainsäädäntö on monimutkaista ja vaikeaselkoista. Lainsäädäntöä on tässä työssä selitetty siten, että henkilökunnan on helpompi ymmärtää etuuksien saamisen perusteet. Ymmärtäessään perusteet Villa Marian henkilökunnalla on edellytykset avustaa asukkaita ja heidän omaisiaan tukien haussa ja lomakkeiden täytössä. Hakulomakkeiden täyttöohjeet on laadittu siten, että lomak- keet olisivat helppoja ja yksinkertaisia täyttää ja henkilökunta osaisi tarvittaessa ohjata asukkaiden omaisia niiden täytössä.