Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kiusaamisen ennaltaehkäisy varhaiskasvatuksessa päiväkotiympäristössä : ”Aamupiirissä olen huomannut tänä syksynä että otan erikseen jokaista ja kiitän, että kiitos tästä meidän yhteisestä aamupiiristä. Ei niin, että lapset kiittävät minua enkä minä lapsia, vaan kiitetään yhdessäoloa.”

Viitanen, Susanna (2011)

 
Avaa tiedosto
kiusaamisen_ennaltaehkaiseminen_varhaiskasvatuksessa_paivakotiymparistossa.pdf (450.9Kt)
Lataukset: 


Viitanen, Susanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066540
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kiusaamisilmiötä ennaltaehkäisyn näkökulmasta varhaiskasvatuksen päiväkotiympäristössä. Työn toimeksiantajana oli Keravan kaupungin kunnallinen varhaiskasvatusyksikkö, Kanniston päiväkoti. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa arvopohjaista materiaalia työyhteisön käyttöön ja mahdollistaa kiusaamisen ennaltaehkäisyyn liittyvien toimenpiteiden käytäntöön vieminen.

Opinnäytetyössä käsitellään varhaiskasvatusta lapsen kasvuympäristönä ja sosiaalipedagogista yhteisöön kasvamista, sekä kiusaamisen haasteita kasvatuskumppanuudessa. Työssä tarkastellaan lapsen aggressiokasvua ja yksilöllistä temperamenttia, sillä näillä seikoilla on merkitystä kiusaamisen vastaisessa työssä. Lisäksi tarkastellaan kiusaamista yksilöllisenä ja yhteisöllisenä ilmiönä ja luodaan katsaus lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kasvun tukemiseen, sillä näiden taitojen harjaannuttaminen ennaltaehkäisee kiusaamista.

Kyseessä oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin kolmen työntekijöiden ryhmäkeskustelun aikana osallistuvan havainnoinnin avulla. Tulokset osoittivat, että kiusaamistilanteisiin puututtiin heti järjestelmällisellä taval-la. Vaikeimpana kiusaamisen vastaisessa työssä päiväkotiryhmässä nähtiin piilossa tapahtuva kiusaaminen ja se, että toisista lapsista kerrottiin työntekijöille helpommin kuin toisista. Suurin haaste liittyi vanhempien erilaiseen suhtautumiseen kiusaamistilanteiden käsittelyyn. Arjen toisto, pysyvyys ja selkeät rajat nähtiin seikkoina, joilla on kiusaamista ennaltaehkäisevä vaikutus.

Tutkimuksen pohjalta näyttäisi siltä, että yleistä tietoisuutta kiusaamisesta olisi hyvä lisätä. Tätä varten voitaisiin kehittää opasta vanhemmille siitä, miten lasta voidaan ohjata, jos hän kertoo kiusaamisesta kotona.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste