Yhdessä alusta asti. Vanhempien ja henkilökunnan kokemuksia aloituskeskustelusta ja tutustumiskäynneistä Tyttölän päiväkodissa.
Paananen, Katja (2011)
Paananen, Katja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056341
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli päivähoidon aloitus ja sen kehittäminen Tyttölän päiväkodissa Nokialla. Tarkoituksena oli kehittää päivähoidon aloitusta ja selvittää vanhempien ja henkilökunnan kokemuksia aloituskeskusteluista ja tutustumiskäynneistä. Tarkoituksena oli myös, että päivähoidon henkilökunta saa työvälineitä ja yhdenmukaisen tavan toimia päivähoidon aloituksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina yhteistyössä Tyttölän päiväkodin henkilökunnan kanssa. Tiedon hankkimiseksi projektissa käytettiin teoriatietoutta ja laadullista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka jaettiin syksyllä 2010 päivähoidon aloittaneiden lasten vanhemmille ja henkilökunnasta niille, jotka olivat pitäneet aloituskeskustelut syksyllä 2010 päivähoidon aloittaneille perheille.
Projektin teoreettisessa osuudessa käsiteltiin päivähoidon aloitusta, kiintymyssuhdeteoriaa ja kasvatuskumppanuutta, jotka olivat myös projektin teoreettisena lähtökohtana. Projektin tuotoksina kehitettiin vanhemmille päivähoitopäätöksen mukana lähetettävä kirje, aloituskeskustelun runko henkilökunnalle ja Tärkeitä asioita -lomake vanhemmille.
Tutkimuksessa ilmeni, että vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä aloituskeskusteluihin. Vanhemmat halusivat aloituskeskustelusta tietoa päiväkodin tavoista, rytmistä ja he halusivat keskustella ja kertoa lapsestaan päivähoidon henkilökunnalle. Henkilökunta koki saavansa aloituskeskustelussa tietoa lapsesta, keskustella rauhassa ja tutustua vanhempiin. Tutustumiskäynneillä vanhemmat kokivat, että lapsi saa tutustua ympäristöön, hoitajiin ja käytännön asioihin. Henkilökunta piti samoja asioita tärkeinä kuin vanhemmat. Haasteena henkilökunta koki tutustumiskäynneissä aika- ja työntekijäresurssien riittämättömyyden.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina yhteistyössä Tyttölän päiväkodin henkilökunnan kanssa. Tiedon hankkimiseksi projektissa käytettiin teoriatietoutta ja laadullista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka jaettiin syksyllä 2010 päivähoidon aloittaneiden lasten vanhemmille ja henkilökunnasta niille, jotka olivat pitäneet aloituskeskustelut syksyllä 2010 päivähoidon aloittaneille perheille.
Projektin teoreettisessa osuudessa käsiteltiin päivähoidon aloitusta, kiintymyssuhdeteoriaa ja kasvatuskumppanuutta, jotka olivat myös projektin teoreettisena lähtökohtana. Projektin tuotoksina kehitettiin vanhemmille päivähoitopäätöksen mukana lähetettävä kirje, aloituskeskustelun runko henkilökunnalle ja Tärkeitä asioita -lomake vanhemmille.
Tutkimuksessa ilmeni, että vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä aloituskeskusteluihin. Vanhemmat halusivat aloituskeskustelusta tietoa päiväkodin tavoista, rytmistä ja he halusivat keskustella ja kertoa lapsestaan päivähoidon henkilökunnalle. Henkilökunta koki saavansa aloituskeskustelussa tietoa lapsesta, keskustella rauhassa ja tutustua vanhempiin. Tutustumiskäynneillä vanhemmat kokivat, että lapsi saa tutustua ympäristöön, hoitajiin ja käytännön asioihin. Henkilökunta piti samoja asioita tärkeinä kuin vanhemmat. Haasteena henkilökunta koki tutustumiskäynneissä aika- ja työntekijäresurssien riittämättömyyden.