Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pahuuden kokemukset asiakastyön kehittämisen välineenä

Väisänen, Tarja (2011)

Avaa tiedosto
vaisanen_tarja.pdf (622.4Kt)
Lataukset: 


Väisänen, Tarja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066652
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli löytää näkökulmia asiakastyön ohjauksen kehittämiseen yhdyskuntaseuraamustoimistoissa. Kehittämisen painopiste on työssä jaksamisessa, erityisenä kohteena pahuuden kohtaaminen.

Pahuudesta vaativan asiakastyön ilmiönä ei juuri puhuta, eikä sitä ole tutkittu. Keräsin yhdyskuntaseuraamustoimistojen asiakastyöntekijöiltä kertomuksia pahuuden kokemuksista. Narratiiveilla halusin saada esille työntekijöiden autenttisen äänen, jota voisin käyttää asiakastyön ohjauksen kehittämisen perustana. Tässä työssä määrittelen asiakastyön ohjauksen strategiseksi ja prosessien ohjaukseksi.

Analyysi on toteutettu narratiivisella menetelmällä. Tuloksia olen peilannut aikaisempiin tutkimuksiin ja alan kirjallisuuteen. Tulosten mukaan pahuus liittyy yksittäisiin asiakastilanteisiin ja kokemuksiin, johon vaikuttavat monet eri tilannetekijät. Pahuutta ei voi yksin määrittää fyysisen tai henkisen väkivallan uhan eikä rikoksen kautta. Pahuuden kokemukset ovat voimakkaimpia uransa alussa olevilla nuorilla työntekijöillä ja säilyvät mielessä vuosikymmeniä. Kokemuksissa korostui väkivaltainen käytös, joka ei kuitenkaan kohdistunut työntekijöihin. Selviytymisessä parhaimpana tukena ovat olleet keskustelut työtovereiden kanssa.

Pahuuden kokemukset ovat merkittävä työhyvinvointia uhkaava tekijä. Asiakastyön ohjausta tulee kehit-tää sekä strategisen ohjauksen että prosessien ohjauksen osalta. Tulosten perusteella löysin viisi kehittämisen painopistettä, jotka ovat erityisen tärkeitä työssäjaksamisen kannalta. Painopisteet ovat vuorovaikutus, ammatillisuus, ilmiöiden tunnistaminen, tunnetaitojen harjaannuttaminen ja osaamisen kehittäminen.

Tässä työssä on nostettu esille pahuus-ilmiön olemassaolo asiakastyössä. Lisäksi työ avaa aikaisempaa laajemman näkemyksen asiakastyön ohjauksesta ja sen mahdollisuuksista vaikuttaa työntekijöiden ja koko työyhteisön hyvinvoinnin rakentamiseen ja rakentumiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste