VEROTILI – KÄYTTÖÖNOTON HAASTEELLISUUS
Lehdonheimo, Eeva (2011)
Lehdonheimo, Eeva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096725
Tiivistelmä
VEROTILI – KÄYTTÖÖNOTON HAASTEELLISUUS
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mielipiteitä verotilistä sekä haasteita ja ongelmia, joita verotilijärjestelmän käyttöönotossa ilmeni käyttäjille, lähinnä pienyritysten näkökulmasta. Mielenkiintoinen tutkimuskysymys oli myös, miten yrittäjä sai informaatiota verotilijärjestelmästä ja selviytyy muutostilanteessa. Ongelmia ja haasteita tutkiessa on pyritty selvittämään myös sitä, mistä syystä nämä aiheutuivat. Tutkimuksessa on myös käsitelty, ovatko kyseiset asiat tiedostettu verohallinnossa ja millaisia muutosehdotuksia tai muutoksia on tähän mennessä tehty verotilijärjestelmään.
Tutkimusaineistona käytettiin sekundaariaineistona yritysjärjestön teettämää kyselytutkimusta käyttäjille sekä muita lähteitä, kuten esimerkiksi verkkojulkaisuja sekä lehtiartikkeleita ja haastattelua. Kyselytutkimuksessa oli kysymyksiä, joihin oli valmiit vastausvaihtoehdot sekä kysymys mahdollisista haasteista ja ongelmista, johon saattoi vastata vapaasti. Tutkimuksessa yhdisteltiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä.
Tutkimus osoittaa, että haasteita ja ongelmia on esiintynyt verotilijärjestelmään liittyen. Haasteet ja ongelmat saattavat olla yksilöllisiä, mutta pääosin ne ovat olleet yh-denmukaisia liittyen tunnistautumiseen sekä ilmoittamis- ja veronmaksun ajankohtiin. Oman ongelmansa ovat tuoneet veroista vähennettävät hyvitykset, miten niitä voi käyttää hyödykseen ja milloin.
Pääosin verotilijärjestelmän käyttäjät pitävät järjestelmää entistä käytäntöä parempana ja byrokratiaa vähentävänä järjestelmänä, kun tietyt ongelmakohdat saadaan selvitettyä. Käyttöönotto tapahtui nopeasti lain vahvistamisen jälkeen tiukalla aikataululla, mikä tutkimuksen mukaan aiheutti eniten ongelmia verotilijärjestelmään siirryttäessä. Verotilijärjestelmän käyttäjät eivät saaneet tarpeeksi informaatiota järjestelmästä ennen siirtymistä, jotta olisivat voineet toimia, kuten järjestelmä edellyttää. Ohjeistus on ollut osin puutteellista, osin sekavaa. Tämä aiheutti ongelmia ja sekaannuksia, mikä on aiheuttanut lisätyötä sekä yrittäjille että verohallinnolle. Verotilijärjestelmässä ja Katso-tunnistautumisessa esiintyneet ongelmat toivat oman lisänsä ongelmiin.
Tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että verotilijärjestelmä ei ole vielä toiminut niin kuin odotettiin, eikä verotilijärjestelmän tavoitteisiin ole vielä kokonaisuudessaan päästy.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mielipiteitä verotilistä sekä haasteita ja ongelmia, joita verotilijärjestelmän käyttöönotossa ilmeni käyttäjille, lähinnä pienyritysten näkökulmasta. Mielenkiintoinen tutkimuskysymys oli myös, miten yrittäjä sai informaatiota verotilijärjestelmästä ja selviytyy muutostilanteessa. Ongelmia ja haasteita tutkiessa on pyritty selvittämään myös sitä, mistä syystä nämä aiheutuivat. Tutkimuksessa on myös käsitelty, ovatko kyseiset asiat tiedostettu verohallinnossa ja millaisia muutosehdotuksia tai muutoksia on tähän mennessä tehty verotilijärjestelmään.
Tutkimusaineistona käytettiin sekundaariaineistona yritysjärjestön teettämää kyselytutkimusta käyttäjille sekä muita lähteitä, kuten esimerkiksi verkkojulkaisuja sekä lehtiartikkeleita ja haastattelua. Kyselytutkimuksessa oli kysymyksiä, joihin oli valmiit vastausvaihtoehdot sekä kysymys mahdollisista haasteista ja ongelmista, johon saattoi vastata vapaasti. Tutkimuksessa yhdisteltiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä.
Tutkimus osoittaa, että haasteita ja ongelmia on esiintynyt verotilijärjestelmään liittyen. Haasteet ja ongelmat saattavat olla yksilöllisiä, mutta pääosin ne ovat olleet yh-denmukaisia liittyen tunnistautumiseen sekä ilmoittamis- ja veronmaksun ajankohtiin. Oman ongelmansa ovat tuoneet veroista vähennettävät hyvitykset, miten niitä voi käyttää hyödykseen ja milloin.
Pääosin verotilijärjestelmän käyttäjät pitävät järjestelmää entistä käytäntöä parempana ja byrokratiaa vähentävänä järjestelmänä, kun tietyt ongelmakohdat saadaan selvitettyä. Käyttöönotto tapahtui nopeasti lain vahvistamisen jälkeen tiukalla aikataululla, mikä tutkimuksen mukaan aiheutti eniten ongelmia verotilijärjestelmään siirryttäessä. Verotilijärjestelmän käyttäjät eivät saaneet tarpeeksi informaatiota järjestelmästä ennen siirtymistä, jotta olisivat voineet toimia, kuten järjestelmä edellyttää. Ohjeistus on ollut osin puutteellista, osin sekavaa. Tämä aiheutti ongelmia ja sekaannuksia, mikä on aiheuttanut lisätyötä sekä yrittäjille että verohallinnolle. Verotilijärjestelmässä ja Katso-tunnistautumisessa esiintyneet ongelmat toivat oman lisänsä ongelmiin.
Tehdyn tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että verotilijärjestelmä ei ole vielä toiminut niin kuin odotettiin, eikä verotilijärjestelmän tavoitteisiin ole vielä kokonaisuudessaan päästy.