Arvokas vanhuus : Asiakaslähtöisen toimintamallin kehittäminen hoivaosastolle
Rintala, Pamela (2011)
Rintala, Pamela
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105086697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105086697
Tiivistelmä
Ikäihmisten palvelujen laatusuositus tukee kuntia ja yhteistoiminta-alueita kehittämään ikäihmisten palveluita sekä laatimaan ikääntymispoliittisen strategian. Kuntayhtymä Kaksineuvoisessa on meneillään laatusuosituksen ohjeistaman ikääntymispoliittisen strategian laadinta. Strategian voimaantulo edellyttää vanhustyön yksiköitä kehittämään toimintojen sisältöä ja laatua. Hoitokoti Iltakello oli ensimmäinen vanhustyön yksikkö, jossa aloitettiin asiakaslähtöisen toimintamallin kehittäminen.
Tämän kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa Iltakelloon asiakaslähtöinen toimintamalli. Tarkoituksena oli kehittää Iltakellon toimintaa ja käytäntöjä asiakaslähtöisemmäksi. Kehittämistyötä ohjasi hoitohenkilökunnan kanssa käyty arvokeskustelu, jonka avulla Iltakellon toimintaa ohjaavat arvot kirkastettiin ja tehtiin näkyviksi.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmänä sovellettiin toimintatutkimusta. Kehittämistyön pääaineiston muodostivat ryhmäteemahaastattelut, joiden avulla selvitettiin hoitohenkilökunnan käsityksiä laadukkaasta vanhustenhoidosta, vaikuttamismahdollisuuksista hoidon laatuun sekä eettisten periaatteiden toteutumisesta. Aineistot jäsenneltiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä ja tuloksia hyödynnettiin toimintamallin kehittämisessä.
Kehittämistyön prosessin vaiheiksi nimettiin havahtuminen, avautuminen, kirkastuminen ja valaistuminen. Vaiheet kuvasivat työyhteisön ajattelun muutosta. Toimintamallin kehittämiseen osallistui koko henkilökunta kehittäjäryhmän ja osastotuntien kautta. Kehittämistyön tuloksena Iltakelloon mallinnettiin asiakaslähtöinen toimintamalli, joka perustuu vastuuhoitajuuteen. Kehittämistyön ja prosessin arvioinnin tuloksia on tarkoitus hyödyntää muiden Kuntayhtymä Kaksineuvoisen vanhustyön yksiköiden kehittämistyössä.
Tämän kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa Iltakelloon asiakaslähtöinen toimintamalli. Tarkoituksena oli kehittää Iltakellon toimintaa ja käytäntöjä asiakaslähtöisemmäksi. Kehittämistyötä ohjasi hoitohenkilökunnan kanssa käyty arvokeskustelu, jonka avulla Iltakellon toimintaa ohjaavat arvot kirkastettiin ja tehtiin näkyviksi.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmänä sovellettiin toimintatutkimusta. Kehittämistyön pääaineiston muodostivat ryhmäteemahaastattelut, joiden avulla selvitettiin hoitohenkilökunnan käsityksiä laadukkaasta vanhustenhoidosta, vaikuttamismahdollisuuksista hoidon laatuun sekä eettisten periaatteiden toteutumisesta. Aineistot jäsenneltiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä ja tuloksia hyödynnettiin toimintamallin kehittämisessä.
Kehittämistyön prosessin vaiheiksi nimettiin havahtuminen, avautuminen, kirkastuminen ja valaistuminen. Vaiheet kuvasivat työyhteisön ajattelun muutosta. Toimintamallin kehittämiseen osallistui koko henkilökunta kehittäjäryhmän ja osastotuntien kautta. Kehittämistyön tuloksena Iltakelloon mallinnettiin asiakaslähtöinen toimintamalli, joka perustuu vastuuhoitajuuteen. Kehittämistyön ja prosessin arvioinnin tuloksia on tarkoitus hyödyntää muiden Kuntayhtymä Kaksineuvoisen vanhustyön yksiköiden kehittämistyössä.