Soffor märkta med Nyckelflaggan : En undersökning av soffmarknaden i Finland
Viljamaa, Jonny (2011)
Viljamaa, Jonny
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295315
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka soffmarknaden i Finland utgående från aktuell och relevant information som huvudsakligen finns på Internet och genom direkta förfrågningar av sakkunniga inom branschen. Ämnesområdet som arbetet tangerar är soffor och deras ursprung och själva forskningsfrågan genom arbetet lyder: vad har den finländska ursprungsmärkningen för betydelse för soffmarknaden bestående av konsumenter och producenter?
Målsättningen är att de slutresultat som framkommer skall hjälpa mig i mitt privata arbetsliv som möbelhandlare i Jakobstad. I arbetets forskningsdel ingår flera olika metoder av undersökningar: internetsökningar, direkta förfrågningar samt ytterligare en enkätundersökning bland privatkonsumenterna i Jakobstad med omnejd. Undersökningsinstrumentet som används i undersökningssammanhangen är Nyckelflaggan då denna kan anses som det mest kända ursprungsmärket bland befolkningen i Finland.
Utgående från de resultat som framgick vid granskningen av möbelhandeln i Finland kan man konstatera att den finländska soffmarknaden består allt mer av importerade varor framom den finländskt producerade möbeln. Orsakerna till det finländska arbetets tvinande efterfrågan är många, men den huvudsakliga orsaken är nog att prisbilden på vad en soffa får kosta har pressats neråt av aktörerna själva. Ursprunget har en viss betydelse, men de flesta köper inte soffa utgående från var den tillverkas fast de sedan känner bra till om den är finländsk.
Andra nämnvärda och tillhörande beteendemönster som upptäcktes var att konsumenterna i olika ålderskategorier stödjer olika det finländska arbetet och att priset inte är den faktor som är viktigast vid soffköp. Av störst betydelse är komforten följt av hållbarhet, klädselfärg, design och storlek. The purpose of this study was to examine the sofa market in Finland based on current and relevant information that mainly existed on the Internet or through direct inquiries of the experts in the industry. The topics that are tangential to the work are sofas and their origin and the research question through the whole process was: what is the importance of the Finnish origin labeling for the EEA sofa market composed of consumers and producers?
The aim was that the end result that was found would be helping me in my private work as a furniture dealer in Pietarsaari. The research components of the work were several different types of research methodology; Internet searches, direct inquiries, and a further survey among private consumers in Pietarsaari area. The survey instrument used in the study context was the Key Flag, because this can be regarded as the most famous mark of origin among the population in Finland.
Based on the results that emerged when examining the furniture trade in Finland it can be seen that the Finnish sofa market consists increasingly of imported goods, prior to the Finnish-produced furniture. The causes of the fading demand of Finnish work depend on many factors, but the main thing is that the image of what price a sofa may cost has been pushed down by the players themselves. The origin has some importance, but most people do not buy a sofa depending on where it has been produced although they then know it is Finnish.
Other notable and related behavioral research discovered that consumers in different age categories support Finnish work differently and that price is not the most important factor when the next sofa purchase will be made. The most important factor is comfort, followed by durability, color, design and size.
Målsättningen är att de slutresultat som framkommer skall hjälpa mig i mitt privata arbetsliv som möbelhandlare i Jakobstad. I arbetets forskningsdel ingår flera olika metoder av undersökningar: internetsökningar, direkta förfrågningar samt ytterligare en enkätundersökning bland privatkonsumenterna i Jakobstad med omnejd. Undersökningsinstrumentet som används i undersökningssammanhangen är Nyckelflaggan då denna kan anses som det mest kända ursprungsmärket bland befolkningen i Finland.
Utgående från de resultat som framgick vid granskningen av möbelhandeln i Finland kan man konstatera att den finländska soffmarknaden består allt mer av importerade varor framom den finländskt producerade möbeln. Orsakerna till det finländska arbetets tvinande efterfrågan är många, men den huvudsakliga orsaken är nog att prisbilden på vad en soffa får kosta har pressats neråt av aktörerna själva. Ursprunget har en viss betydelse, men de flesta köper inte soffa utgående från var den tillverkas fast de sedan känner bra till om den är finländsk.
Andra nämnvärda och tillhörande beteendemönster som upptäcktes var att konsumenterna i olika ålderskategorier stödjer olika det finländska arbetet och att priset inte är den faktor som är viktigast vid soffköp. Av störst betydelse är komforten följt av hållbarhet, klädselfärg, design och storlek.
The aim was that the end result that was found would be helping me in my private work as a furniture dealer in Pietarsaari. The research components of the work were several different types of research methodology; Internet searches, direct inquiries, and a further survey among private consumers in Pietarsaari area. The survey instrument used in the study context was the Key Flag, because this can be regarded as the most famous mark of origin among the population in Finland.
Based on the results that emerged when examining the furniture trade in Finland it can be seen that the Finnish sofa market consists increasingly of imported goods, prior to the Finnish-produced furniture. The causes of the fading demand of Finnish work depend on many factors, but the main thing is that the image of what price a sofa may cost has been pushed down by the players themselves. The origin has some importance, but most people do not buy a sofa depending on where it has been produced although they then know it is Finnish.
Other notable and related behavioral research discovered that consumers in different age categories support Finnish work differently and that price is not the most important factor when the next sofa purchase will be made. The most important factor is comfort, followed by durability, color, design and size.