Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Television katselukulttuurin muutokset 2000-luvun Suomessa ; Palvelukonseptin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin : case Stadi.TV

Niemiaho, Jenni (2011)

 
Avaa tiedosto
THESEUS_NiemiahoJenni.pdf (4.433Mt)
Lataukset: 


Niemiaho, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096724
Tiivistelmä
KIRJALLINEN OPINNÄYTETYÖ /TELEVISION KATSELUKULTTUURIN MUUTOKSET 2000-LUVUN SUOMESSA

Viimeisten vuosikymmenten aikana suomalaisten arjesta on tullut medioitunutta: se on viestintävälineiden ja viestinten täyttämää. Viestintävälineiden merkitys on myös kasvanut erilaisten kokemusten välittäjänä. Media-ala on jo pitkään ollut murrosvaiheessa ja on sitä juuri tälläkin hetkellä. Internetin suosion kasvu, televisiokanavien digitalisoituminen ja viestintävälineiden määrän kasvu mahdollistavat uudenlaisen tavan katsella televisio-ohjelmia ja muuttavat ihmisten mediakäyttäytymistä. Opinnäytetyön aiheena on luoda yleiskuva muutoksista television katselukulttuurissa 2000- luvun aikana sekä luoda kuva välineiden muutoksesta, joilla liikkuvaa kuvaa katsotaan. Opinnäytetyö on läpileikkaus suomalaisesta televisiojärjestelmästä ja sen mahdollisista kehityssuunnista. Tavoitteena oli tarkastella muuttuvaa media-arkea sekä hahmottaa arjen tuomia odotuksia ja mahdollisuuksia Stadi.TV –palvelun näkökulmasta. Stadi.TV on monikanavallinen audiovisuaalinen palvelu, johon kuka tahansa helsinkiläinen voi ladata omaa videomateriaalia. Tavoitteena on nimenomaan lähestyä television katselukulttuurin muutoksia käyttäjälähtöisesti ja ihmisten media-arjen näkökulmasta käsin. Opinnäytetyö kertoo lukijalle miksi Stadi.TV on olemassa. Opinnäytetyön alkuosassa käydään läpi mitä ylipäänsä ymmärretään sanalla liikkuva kuva ja televisio, mistä liikkuvaa kuvaa voi katsoa. Toinen osio käsittelee sitä, miksi liikkuva kuva siirtyy olohuoneen nurkan televisiolaitteesta internetiin ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Kolmannessa osiossa pohditaan haastattelujen avulla minkälaisia kehitysmäkymiä television katselussa on mahdollisesti tapahtumassa. Kirjallisen opinnäytetyön jatkoksi käytännön opinnäytetyön “Uuden kaupunkikanavan sisällöntuotannon prosessi” tavoitteena on kertoa enemmän siitä, millä tavalla Stadi.TV:n olemassaolo operatiivisesti hoidetaan.

KÄYTÄNNÖN OPINNÄYTETYÖ / PALVELUKONSEPTIN KEHITTÄMINEN PALVELUMUOTOILUN KEINOIN– CASE STADI.TV
Stadi.TV on paikalliskanava, jonka toimintaperiaate on kuitenkin jotain aivan uutta. Stadi.TV:n tarkoituksena on olla yhteisö, jossa niin ammattilaiset kuin tavalliset ihmisetkin voivat tuottaa audiovisuaalista sisältöä yhdessä ja erikseen, Stadi.TV toimii vain julkaisukanavana. Stadi.TV toimii sekä internetissä, että kaapeliverkossa ja tarkoituksena on laajentua myös mobiilitelevisioon sekä valloittaa tilaa kaupunkinäytöillä eli urban screeneillä. Stadi.TV:n kilpailuedut ovat juuri sen perustoiminnot eli yhteisöllisyys, monikanavaisuus sekä hyperlokaalisuus. Palvelua voidaan lähteä kehittämään eri näkökulmista. Kehittämisen alkuvaiheessa on tärkeä ymmärtää miksi palvelu on olemassa ja ketä varten. Stadi.TV:n ydinpalvelu on yksinkertaisesti julkaista videoita. Ydinpalvelun lisäksi palveluun liittyy myös liitännäispalveluita, joita ilman Stadi.TV ei olisi omanlaisensa palvelu. Palvelumuotoilun näkökulma tuo Stadi.TV –konseptin kehittämiseen ja toteutukseen käyttäjälähtöisyyttä. Asiakkaan kokemukset eli palvelutuokiot muodostavat palvelupolun, jonka avulla voidaan tehdä palvelukokemuskartta.Palvelukokemuskartan tarkoitus on selventää palveluprosessia ja tuoda esille mahdollisia ongelmakohtia sekä mahdollisuuksia palvelun kehittämiseksi. Palvelukokemuskartan avulla tavoitteena on pyrkiä lisäämään käyttäjäkokemusta ja asiakaslähtöisyyttä kehittämisen tueksi. Yhdessä palvelukokemuskartan sekä Service blueprintin avulla opinnäytetyössä on tehty havaintoja, joiden avulla Stadi. TV –palvelua voidaan kehittää. Palvelukonseptin kehittäminen ei lopu koskaan ja palveluja tulee kehittää jatkuvasti. Palveluntarjoajan on oltava koko ajan asiakasrajapinnassa sekä tietää ja tuntea käyttäjiensä tarpeet. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda Stadi.TV:lle keinoja palveluidensa kehittämiseen. Tässä opinnäytetyössä on kerrottu esimerkkejä siitä, millä tavalla käyttäjien tarpeita voitaisiin tutkia ja mihin palvelussa pitäisi kiinnittää huomiota. Käytännön opinnäytetyötä ennen on hyvä lukea kirjallinen opinnäytetyö “Television katselukulttuurin muutokset 2000-luvun Suomessa”, jonka tavoitteena on kertoa lukijalle miksi Stadi.TV on olemassa. Käytännön opinnäytetyön tavoitteena on vastata kysymykseen ”miten”.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste