Markkinointisuunnitelma : Internetmarkkinoinnin ja sosiaalisen median hyödyntäminen Tälli Oy:n markkinoinnissa
Heikkilä, Janica (2011)
Heikkilä, Janica
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096770
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin tilauksesta Keuruun Haapamäellä sijaitsevalle Tälli Oy:lle. Opinnäytetyön tavoite oli parantaa yrityksen markkinointia ja keskittyä erityisesti sosiaalisen median mahdollisuuksiin ja internetmarkkinoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Tälli Oy:lle markkinointisuunnitelma ja toteuttaa suunnitelman yksi osio, Facebook – markkinointi osana yrityksen muuta markkinointia.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan markkinointia yleisesti, yritysmarkkinointia, internetmarkkinointia, sosiaalista mediaa ja markkinoinnin suunnittelua. Empiirinen osio sisältää raportin Tälli Oy:n Facebook-sivun luomisesta ja seuraamisesta sekä markkinointisuunnitelman.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Tälli Oy:lle innovatiivinen ja ideoita antava markkinointisuunnitelma, jossa keskityttäisiin erityisesti sosiaalisen median mahdollisuuksiin. Tällä osa-alueella yrityksellä oli huomattavia puutteita. Samalla syntyi idea käytännön toteutuksesta ja tuloksena tästä on yritykselle laadittu Facebook-profiili. Tätä kautta yrityksen tavoite oli saada näkyvyyttä ja tunnettuutta tavallisten kuluttajien keskuudessa sekä kehittää tuotteiden brändiä ja yrityksen imagoa.
Erityisen haastavan markkinointisuunnitelman laatimisesta teki se, että Tälli Oy:n asiakkaat ovat yrityksiä. Tämä opinnäytetyö pyrkii antamaan ideoita siihen, kuinka markkinoinnilla voi tavoittaa myös tavalliset kuluttaja-asiakkaat ja luoda arkipäiväisemmän kuvan yrityksen tuotteista ja palvelusta.
Facebook-profiilin luominen ja seuranta onnistuivat hyvin. Erityisesti esille nousi aktiivisuuden ja oikeanlaisen, kohderyhmälle sopivan sisällön lisäämisen tärkeys. Tulevaisuudessa kannattaa kiinnittää huomiota mielenkiinnon ylläpitämiseen. Markkinointisuunnitelma otetaan käyttöön heti.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan markkinointia yleisesti, yritysmarkkinointia, internetmarkkinointia, sosiaalista mediaa ja markkinoinnin suunnittelua. Empiirinen osio sisältää raportin Tälli Oy:n Facebook-sivun luomisesta ja seuraamisesta sekä markkinointisuunnitelman.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Tälli Oy:lle innovatiivinen ja ideoita antava markkinointisuunnitelma, jossa keskityttäisiin erityisesti sosiaalisen median mahdollisuuksiin. Tällä osa-alueella yrityksellä oli huomattavia puutteita. Samalla syntyi idea käytännön toteutuksesta ja tuloksena tästä on yritykselle laadittu Facebook-profiili. Tätä kautta yrityksen tavoite oli saada näkyvyyttä ja tunnettuutta tavallisten kuluttajien keskuudessa sekä kehittää tuotteiden brändiä ja yrityksen imagoa.
Erityisen haastavan markkinointisuunnitelman laatimisesta teki se, että Tälli Oy:n asiakkaat ovat yrityksiä. Tämä opinnäytetyö pyrkii antamaan ideoita siihen, kuinka markkinoinnilla voi tavoittaa myös tavalliset kuluttaja-asiakkaat ja luoda arkipäiväisemmän kuvan yrityksen tuotteista ja palvelusta.
Facebook-profiilin luominen ja seuranta onnistuivat hyvin. Erityisesti esille nousi aktiivisuuden ja oikeanlaisen, kohderyhmälle sopivan sisällön lisäämisen tärkeys. Tulevaisuudessa kannattaa kiinnittää huomiota mielenkiinnon ylläpitämiseen. Markkinointisuunnitelma otetaan käyttöön heti.