Arkistonauhoista mainosvideoksi - audiovisuaalisen kierrätysmateriaalin kerronnalliset mahdollisuudet : Provinssirock-esittelyvideo
Haaparanta, Markku; Saarela, Sami (2011)
Haaparanta, Markku
Saarela, Sami
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066638
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on Seinäjoen elävän musiikin yhdistykselle, Selmu ry:lle, tuottamamme mainosvideo Provinssirock-festivaalista. Tuottamamme video oli hankkeistettu tuotos, jossa sovelsimme kaikkea koulutuksen aikana oppimaamme mediateknistä osaamista. Opinnäytetyössämme tarkastelemme, miten arkistomateriaalin pohjalta koostetun mainosvideon kerrontaan voidaan vaikuttaa valtavirtaelokuvan ja retorisen elokuvan tyylikeinojen kautta.
Esittelemme valtavirtaelokuvan ja retorisen elokuvan kerronnallisia perusperiaatteita ja kerromme, miten olemme soveltaneet niitä työssämme. Retorisen elokuvan alalajeista käsittelemme erikseen vielä montaasia ja kompilaatioelokuvaa. Kerromme myös erilaisista leikkaukseen liittyvistä ongelmista, joita arkistomateriaalin käyttö työssämme meille aiheutti ja kuinka näihin ongelmiin lopulta löydettiin ratkaisut.
Huomasimme, että kokonaan arkistomateriaaleista koostettu mainosvideo on useiden tyylilajien teos. Yksittäistä tyylilajia tai elokuvakerronnallista keinoa emme
voineet kokonaan soveltaa mainosvideossa. Arkistomateriaalien ja monien erilaisten elokuvallisten tyylien yhdistäminen isoksi kokonaisuudeksi mahdollisti sen, että pystyimme toteuttamaan uuden ja mielenkiintoisen audiovisuaalisen teoksen.
Esittelemme valtavirtaelokuvan ja retorisen elokuvan kerronnallisia perusperiaatteita ja kerromme, miten olemme soveltaneet niitä työssämme. Retorisen elokuvan alalajeista käsittelemme erikseen vielä montaasia ja kompilaatioelokuvaa. Kerromme myös erilaisista leikkaukseen liittyvistä ongelmista, joita arkistomateriaalin käyttö työssämme meille aiheutti ja kuinka näihin ongelmiin lopulta löydettiin ratkaisut.
Huomasimme, että kokonaan arkistomateriaaleista koostettu mainosvideo on useiden tyylilajien teos. Yksittäistä tyylilajia tai elokuvakerronnallista keinoa emme
voineet kokonaan soveltaa mainosvideossa. Arkistomateriaalien ja monien erilaisten elokuvallisten tyylien yhdistäminen isoksi kokonaisuudeksi mahdollisti sen, että pystyimme toteuttamaan uuden ja mielenkiintoisen audiovisuaalisen teoksen.