Kundernas syn på den nya produkten Joulumaailma
Rikberg, Nina (2011)
Rikberg, Nina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096952
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten asiakkaat ottavat vastaan uuden tuotteen/joulumarkkinat Joulumaailman ja ottaa selvää, käyttäisivätkö he tuotetta uudestaan. Tutkimuksella halutaan saada selville, onko joulumarkkinat antaneet lisäarvoa asiakkail-e ja miksi he ovat valinneet sen muiden jo olemassa olevien markkinoiden sijaan.
Teoriaperusta koostuu kahdesta osasta: tuotekehittelystä ja asiakastyytyväisyydestä. Tuotekehittelyosa keskittyy siihen, miksi kannattaa kehittää tuotteita sekä tuotekehittelyn vaiheisiin. Asiakastyytyväisyysosa käsittelee odotuksia, kokemuksia, tarvetta ja laatua. Kano-mallin osuus on erityisen tärkeä. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselynä. Kyselylomakkeet jaettiin kävijöille paikan päällä kaikkina joulumarkkinapäivinä, 11. – 21.12.2010.
Tutkimuksesta selviää, että enemmistö kävijöistä olivat pääkaupunkiseudulla asuvia naisia, iältään 19–30 – vuotiaita, ja joulumarkkina voisivat suuntautua jatkossa tälle asiakasryhmälle. Joulumaailma on onnistunut täyttämään kävijöiden tarpeet ja odotukset. Joulumaailma on antanut heille jotakin uutta ja he ovat kokeneet lisäarvoa. Helsingissä on tarvetta uudelle joulumarkkinalle ja suurin osa kävijöistä tulisi uudestaan ensi vuonna. Parannukselle on tilaa esimerkiksi koristeluissa, tunnelmassa ja musiikissa. Yritys voi käyttää tutkimustuloksia Joulumaailman kehittämisessä.
Teoriaperusta koostuu kahdesta osasta: tuotekehittelystä ja asiakastyytyväisyydestä. Tuotekehittelyosa keskittyy siihen, miksi kannattaa kehittää tuotteita sekä tuotekehittelyn vaiheisiin. Asiakastyytyväisyysosa käsittelee odotuksia, kokemuksia, tarvetta ja laatua. Kano-mallin osuus on erityisen tärkeä. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselynä. Kyselylomakkeet jaettiin kävijöille paikan päällä kaikkina joulumarkkinapäivinä, 11. – 21.12.2010.
Tutkimuksesta selviää, että enemmistö kävijöistä olivat pääkaupunkiseudulla asuvia naisia, iältään 19–30 – vuotiaita, ja joulumarkkina voisivat suuntautua jatkossa tälle asiakasryhmälle. Joulumaailma on onnistunut täyttämään kävijöiden tarpeet ja odotukset. Joulumaailma on antanut heille jotakin uutta ja he ovat kokeneet lisäarvoa. Helsingissä on tarvetta uudelle joulumarkkinalle ja suurin osa kävijöistä tulisi uudestaan ensi vuonna. Parannukselle on tilaa esimerkiksi koristeluissa, tunnelmassa ja musiikissa. Yritys voi käyttää tutkimustuloksia Joulumaailman kehittämisessä.