Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Wall-E: En barnfilm för barn eller vuxna?

Antell, Emilie (2011)

 
Avaa tiedosto
antell_emilie.pdf (861.0Kt)
Lataukset: 


Antell, Emilie
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105076674
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att, med hjälp av Disney/Pixarfilmen Wall-E (2008), tre fokusgrupper och en filmanalys, ta reda på om de moderna animerade Disney/Pixarfilmernas vuxenorienterade handlingar gör det svårt för barn att förstå dem. Examensarbetets teoretiska text är baserad på litteratur skriven av Margaretha Rönnberg, docent i filmvetenskap vid högskolan i Gävle. Rönnberg är av den åsikten att Disney/Pixarfilmernas vuxenorienterade innehåll gör att barn har svårt att förstå dem.
Fokusgrupperna bestod av barn i åldrarna 7-8 år. Med hjälp av en materialanalys av fokusgruppintervjuerna togs det reda på hur barnen förstått filmen och filmanalysen identifierade filmens vuxna innehåll. De kombinerade resultaten av materialanalysen och filmanalysen visade att Rönnberg delvis har rätt; en märkbar del av Wall-Es handling kan klassas som vuxet men att påstå att barnen inte förstått filmen är fel. De förstod filmen så som barn gör.
 
The aim of this thesis degree was to find out if the adult orientated content in the modern Disney/Pixar films make it difficult for children to understand them. This was done with the help of three focus groups of children and an analysis of the film Wall-E (2008). The theoretical section of the thesis is based on literature written by Margaretha Rönnberg, Associate Professor of Film Studies at Gävle University. Rönnberg has concluded that the modern Disney/Pixar films are hard for children to understand because of their adult orientated content. An analysis of the focus groups helped determine how the children had understood the film and the film analysis helped identify the films adult content. The combined results of the analyses showed that the film Wall-E indeed contains a notable amount of adult content but that the children nevertheless understood the content of the film. But they understood it like children.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste