Keinoja henkilökohtaisen osaamisen muuntamiseen organisaation osaamiseksi
Lundgren, Jussi-Pekka (2011)
Lundgren, Jussi-Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096766
Tiivistelmä
Organisaatioissa tarvitaan tiedon ja osaamisen johtamista jotta yritysten jatkuva kehitys ja menestyminen tietoyhteiskunnassa on mahdollista. Tiedon ja osaamisen merkitys kasvaa samalla kun yritykset muuttuvat yhä enemmän tuotteiden valmistajista palvelujen ja lisäarvon tuottajiksi.
Organisaation osaamisella on monia muotoja. Osaaminen näkyy yrityksissä asioiden tietämisenä sekä sen kykynä suorittaa liiketoimintaa. Organisaatioilla on toimintajärjestelmiin ja ohjeisiin kirjattua käsitteellistä tietoa joiden avulla sen henkilöstö pystyy suoriutumaan työstään ja toimimaan organisaation asettamien pitkän aikavälin tavoitteiden mukaisesti.
Suuri osa organisaation kokonaisosaamisesta on yksilöiden muistin varassa olevaa henkilökohtaista osaamista. Tämä henkilökohtainen tietotaito on usein kokemusperäistä, ajan kuluessa saavutettua ja vaikeasti ymmärrettävää. Organisaatiossa tulee kiinnittää huomiota yksilöiden muistinvaraisen - kokemusten kautta syntyneen - tiedon ja osaamisen muuntamiseen myös muiksi osaamisen muodoiksi. Kaikkea henkilökohtaista osaamista ei voida muuntaa mutta voidaan luoda olosuhteet, joiden avulla tämä osaaminen saadaan valjastettua yrityksen voimavaraksi.
Tässä opinnäytetyössä esitetään keinoja joilla yksilöiden osaamista on mahdollista jakaa organisaation osaamiseksi. Huomiota osaamisen jakamiseen kiinnitetään kummastakin näkökulmasta; käsittelemällä tietoa sekä objektina että ihmisten toimintana. Tutkimuskohteena oli suuren palveluyrityksen esimies- ja keskijohtotasolla työskenteleviä henkilöitä. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin osallistuvan havainnoinnin keinoin.
Tutkimuksessa havaittiin, että osaamisen jakautumiseen voidaan vaikuttaa. Yksilöllisen osaamisen muuntamista ja sen hyödyntämistä tukevat järjestelmät, joissa tuetaan sekä virallista että epävirallista sosiaalista kanssakäymistä. Osaamisen jakamista tuetaan muun muassa kiinnittämällä huomiota oikeanlaisiin kokous- ja koulutuskäytäntöihin, aitoon benchmarkingiin, yhdessä työskentelyyn, sisältörikkaisiin asiakkuuksien ja henkilöstön hallinnan järjestelmiin, sosiaalisen median hyötykäyttöön, yhteisöllisten avainhenkilöiden tunnistamiseen, käytäntöyhteisöjen muodostumiseen sekä osaamisen jakamisen kannustamiseen.
Organisaation osaamisella on monia muotoja. Osaaminen näkyy yrityksissä asioiden tietämisenä sekä sen kykynä suorittaa liiketoimintaa. Organisaatioilla on toimintajärjestelmiin ja ohjeisiin kirjattua käsitteellistä tietoa joiden avulla sen henkilöstö pystyy suoriutumaan työstään ja toimimaan organisaation asettamien pitkän aikavälin tavoitteiden mukaisesti.
Suuri osa organisaation kokonaisosaamisesta on yksilöiden muistin varassa olevaa henkilökohtaista osaamista. Tämä henkilökohtainen tietotaito on usein kokemusperäistä, ajan kuluessa saavutettua ja vaikeasti ymmärrettävää. Organisaatiossa tulee kiinnittää huomiota yksilöiden muistinvaraisen - kokemusten kautta syntyneen - tiedon ja osaamisen muuntamiseen myös muiksi osaamisen muodoiksi. Kaikkea henkilökohtaista osaamista ei voida muuntaa mutta voidaan luoda olosuhteet, joiden avulla tämä osaaminen saadaan valjastettua yrityksen voimavaraksi.
Tässä opinnäytetyössä esitetään keinoja joilla yksilöiden osaamista on mahdollista jakaa organisaation osaamiseksi. Huomiota osaamisen jakamiseen kiinnitetään kummastakin näkökulmasta; käsittelemällä tietoa sekä objektina että ihmisten toimintana. Tutkimuskohteena oli suuren palveluyrityksen esimies- ja keskijohtotasolla työskenteleviä henkilöitä. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin osallistuvan havainnoinnin keinoin.
Tutkimuksessa havaittiin, että osaamisen jakautumiseen voidaan vaikuttaa. Yksilöllisen osaamisen muuntamista ja sen hyödyntämistä tukevat järjestelmät, joissa tuetaan sekä virallista että epävirallista sosiaalista kanssakäymistä. Osaamisen jakamista tuetaan muun muassa kiinnittämällä huomiota oikeanlaisiin kokous- ja koulutuskäytäntöihin, aitoon benchmarkingiin, yhdessä työskentelyyn, sisältörikkaisiin asiakkuuksien ja henkilöstön hallinnan järjestelmiin, sosiaalisen median hyötykäyttöön, yhteisöllisten avainhenkilöiden tunnistamiseen, käytäntöyhteisöjen muodostumiseen sekä osaamisen jakamisen kannustamiseen.