Profilering med hjälp av firmanamn- Case: F:ma Sören Ekholm
Nyman, Mats (2011)
Nyman, Mats
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104073996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104073996
Tiivistelmä
Examensarbetet " Profilering med hjälp av firmanamn- Case: F:ma Sören Ekholm" är ett uppdrag av F: Sören Ekholm. Syftet med arbetet är ta fram olika alternativ för ett nytt firmanamn för företaget samt få fram företagets profil och möjligheterna till att utveckla ett bränd av företaget. För att komma fram till olika namnalternativ samt företagets profil och eventuella bränd har jag använt mig av litteratur studier och gjort en kvalitativ undersökning. Teori delen i arbetet behandlar firmanamn, image och profil samt bränd.
I den kvalitativa undersökningen intervjuade jag två personer, F:ma Sören Ekholms ägare samt en företagsrådgivare. Frågorna som ställdes i intervjuerna var baserade på den teoretiska bakgrunden i arbetet. De tre namn alternativ jag arbetade fram var följande Kimitöns Däckdepå, Kimitoöns Däckservice samt Kimitoöns Däckverkstad. Alla namn alternativ är baserade på de uppgifter som kom fram i teoridelen samt den undersökningen som gjordes.
I frågan om företagets profil och image och bränd tar undersökningen fram vilken profil företaget borde gå ut med för att få den image som företaget önskar, och därifrån vidare utveckla det till ett bränd. Företagets profil skall basera sig på företagets styrkor, som i undersökningen visade sig vara snabbhet, flexibilitet och pålitlighet. För att företaget skall utvecklas till ett bränd bör det främst arbeta på sin profil och få en god image.
Resultatet har presenteras för min uppdragsgivare F:ma Sören Ekholm och kommer att fungera som en grund när de väljer ett nytt firmanamn samt utvecklar företaget. The thesis " Profiling by the style of the company- case: F:ma Sören Ekholm the request of F:ma Sören Ekholm. The aim of this study is to come up with different alternatives for a new company name to the company, and to outline the profile of the company and the possibilities to develop a brand of the company. In order to come up with different alternatives for the company name and the profile of the company and possible brands. I’ve conducted a qualitative study and used adequate theory studies on the subject. The theory part of the final exam conduces company name, image, profile and brand.
In the qualitative study I interviewed two persons, the owner of F:ma Sören Ekholm and a Company adviser. The questions asked in the interviews where based on the theoretical background. The three name alternatives I came up with were Kimitoöns däckdepå, Kimitoöns Däckservice and Kimitoöns Däckverkstad. All the alternatives are based on the information that emerged from the theory part and the survey that was made.
When it comes to the profile image and brand of the company the survey suggest what sort of profile the company should use in order to get the image that the company wishes for, and from that develop it to a brand. The profile of a company should be based on its strengths, which in this survey turned out to be speed, flexibility and reliability. In order for the company to develop in to a brand it should mostly work on its profile and receive a good image.
The result has been presented to my client F:ma Sören Ekholm and will be the basis for them choosing a new company name and develop the company.
I den kvalitativa undersökningen intervjuade jag två personer, F:ma Sören Ekholms ägare samt en företagsrådgivare. Frågorna som ställdes i intervjuerna var baserade på den teoretiska bakgrunden i arbetet. De tre namn alternativ jag arbetade fram var följande Kimitöns Däckdepå, Kimitoöns Däckservice samt Kimitoöns Däckverkstad. Alla namn alternativ är baserade på de uppgifter som kom fram i teoridelen samt den undersökningen som gjordes.
I frågan om företagets profil och image och bränd tar undersökningen fram vilken profil företaget borde gå ut med för att få den image som företaget önskar, och därifrån vidare utveckla det till ett bränd. Företagets profil skall basera sig på företagets styrkor, som i undersökningen visade sig vara snabbhet, flexibilitet och pålitlighet. För att företaget skall utvecklas till ett bränd bör det främst arbeta på sin profil och få en god image.
Resultatet har presenteras för min uppdragsgivare F:ma Sören Ekholm och kommer att fungera som en grund när de väljer ett nytt firmanamn samt utvecklar företaget.
In the qualitative study I interviewed two persons, the owner of F:ma Sören Ekholm and a Company adviser. The questions asked in the interviews where based on the theoretical background. The three name alternatives I came up with were Kimitoöns däckdepå, Kimitoöns Däckservice and Kimitoöns Däckverkstad. All the alternatives are based on the information that emerged from the theory part and the survey that was made.
When it comes to the profile image and brand of the company the survey suggest what sort of profile the company should use in order to get the image that the company wishes for, and from that develop it to a brand. The profile of a company should be based on its strengths, which in this survey turned out to be speed, flexibility and reliability. In order for the company to develop in to a brand it should mostly work on its profile and receive a good image.
The result has been presented to my client F:ma Sören Ekholm and will be the basis for them choosing a new company name and develop the company.