Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

En vision till produkt: Rymdresa

Båsk, Marko (2011)

Avaa tiedosto
markothesis.pdf (289.3Kt)
Lataukset: 


Båsk, Marko
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107042
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att ta reda på om det finns kunder för rymdturism. Arbetet handlar om rymdturismen, fenomenet bakom det (produktutveckling) samt om hur en produkt blir till, från innovationsprocessen och kundsegmentering till en färdig produkthelhet. Som undersökningsmetod har skribenten använt intervju, alltså kvalitativ undersökning.
Problemställningen är att ta reda på vem som är potentiell kund för att resa till rymden, samt vilket är behovet för denna produkt på marknaden. Avgränsningen för arbetet är Finland.
Referensramen består av produktutveckling, kundsegmentering och extremturism. In-ternet och tidningar har använts för att bekanta sig om fakta med rymdturismen och Virgin Galactic som är en företrädare inom branschen.
Som svar för undersökningen märker man att marknaden för denna produkt är väldigt liten. Denna produkt väntas inte vara en produkt för massorna. Men produkten i sig självt kommer att vara en succé och sälja tillräckligt för att täcka kostnaderna samt göra vinst.
Framtiden visar hur utvecklingen med denna typ av specialprodukter kommer att se ut.
 
The goal of the thesis is to find out if there are customers for space tourism. The thesis is about space tourism, the phenomena behind it (product development) and of how a prod-uct comes to life from the innovation process and segmentation to a complete product.
As the method of research the writer has chosen to make an interview, qualitative research method. The problem is to find out who is a potential customer for space tourism and what is the need on the market for this product. The delimitation for the thesis is Finland.
The frame of reference consists of product development, customer segmentation and ex-treme tourism. Internet and newspapers have been used to build a picture of space tourism and Virgin Galactic as a predecessor.
As an answer from the research one can see that the market for this product is really small. This product is not a product for the masses. But the product per se will be a success and generate revenue.
Only the future will tell how special products like this will be.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste