"Pöpöt kuriin Tilkkutäkissä" - hygieniakäytäntöjen kehittäminen päiväkodissa
Eilu, Henriikka; Alkio, Pauliina (2011)
Eilu, Henriikka
Alkio, Pauliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103103028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103103028
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli hygieniakäytäntöjen kehittäminen päiväkodissa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Uudessakaupungissa sijaitsevan päiväkoti Tilkkutäkin kanssa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin projektina, jonka tarkoituksena oli järjestää erilaisten menetelmien avulla päiväkoti Tilkkutäkissä Pöpöt kuriin – projekti. Projekti suunnattiin päiväkodin 4 – 6 – vuotiaille lapsille, heidän vanhemmilleen sekä päiväkodin henkilökunnalle. Projektin tavoitteena oli edistää entisestään Tilkkutäkin henkilökunnan, 4 – 6 -vuotiaiden lasten ja heidän vanhempiensa hygieniakäytäntöjä, minkä avulla pystyttäneen vähentämään myös infektioiden esiintyvyyttä.
Päiväkodin 4 – 6 – vuotiaille lapsille järjestettiin ”pöpö-koulu”, jossa lapsia ohjattiin hygieniaan liittyvissä asioissa. Menetelminä käytettiin esimerkiksi nukketeatteria, kuvasarjaa ja peliä. Tilkkutäkin henkilökunnalle laadittiin infektioiden torjuntaopas, jossa oli tietoa päiväkodin hygieniakäytännöistä ja tavallisimmista lasten infektiosai-rauksista. Päiväkodin 4 – 6 – vuotiaiden lasten vanhemmille laadittiin infektioiden torjuntaopaslehtinen, jossa käsiteltiin hygieniakäytäntöjä kotona, yleisimpiä infektioita lapsilla ja niiden vaatimia eristysaikoja.
Päiväkodin henkilökunta ja 4 – 6 – vuotiaiden lasten vanhemmat arvioivat tavoitteiden saavuttamista arviointilomakkeella. Opinnäytetyöntekijät arvioivat myös itse tavoitteiden saavuttamista muun muassa lasten kanssa pelatun pelin avulla. Henkilökunnan antaman arvioinnin perusteella projektissa käytetyt menetelmät olivat sopivia oppimisen kannalta. Henkilökunta koki lasten hygieniakäyttäytymisen päiväkodissa muuttuneen ”pöpö-koulun” ajaksi parempaan suuntaan. Suurin osa vanhemmista oli myös sitä mieltä, että hygieniakäyttäytyminen oli parantunut ja lapset olivat saaneet uutta tietoa hygieniaan liittyen. Lasten kanssa pelatun pelin avulla opinnäytetyöntekijät huomasivat, että lapset tiesivät hyvin infektioiden torjuntaan liittyvistä asioista ja olivat ”pöpö-koulun” aikana oppineet uusia asioita hygieniakäytännöistä. Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että vanhemmille ja henkilökunnalle laaditut oppaat tavoittivat kohderyhmänsä hyvin. Lähes kaikki vanhemmat pitivät saamaansa opaslehtistä selkeänä ja mielenkiintoisena. Henkilökunnalle laadittua infektioiden torjuntaopasta pidettiin myös selkeänä ja tärkeää tietoa sisältävänä. Projektin tavoitteet saavutettiin hyvin ja tämän tapaisia projekteja olisi hyvä tehdä jatkossa myös muihinkin päiväkoteihin. Päiväkoti Tilkkutäkki sai projektin jälkeen käyttöönsä syntyneet tuotokset, joita pystyvät jatkossa hyödyntämään.
Päiväkodin 4 – 6 – vuotiaille lapsille järjestettiin ”pöpö-koulu”, jossa lapsia ohjattiin hygieniaan liittyvissä asioissa. Menetelminä käytettiin esimerkiksi nukketeatteria, kuvasarjaa ja peliä. Tilkkutäkin henkilökunnalle laadittiin infektioiden torjuntaopas, jossa oli tietoa päiväkodin hygieniakäytännöistä ja tavallisimmista lasten infektiosai-rauksista. Päiväkodin 4 – 6 – vuotiaiden lasten vanhemmille laadittiin infektioiden torjuntaopaslehtinen, jossa käsiteltiin hygieniakäytäntöjä kotona, yleisimpiä infektioita lapsilla ja niiden vaatimia eristysaikoja.
Päiväkodin henkilökunta ja 4 – 6 – vuotiaiden lasten vanhemmat arvioivat tavoitteiden saavuttamista arviointilomakkeella. Opinnäytetyöntekijät arvioivat myös itse tavoitteiden saavuttamista muun muassa lasten kanssa pelatun pelin avulla. Henkilökunnan antaman arvioinnin perusteella projektissa käytetyt menetelmät olivat sopivia oppimisen kannalta. Henkilökunta koki lasten hygieniakäyttäytymisen päiväkodissa muuttuneen ”pöpö-koulun” ajaksi parempaan suuntaan. Suurin osa vanhemmista oli myös sitä mieltä, että hygieniakäyttäytyminen oli parantunut ja lapset olivat saaneet uutta tietoa hygieniaan liittyen. Lasten kanssa pelatun pelin avulla opinnäytetyöntekijät huomasivat, että lapset tiesivät hyvin infektioiden torjuntaan liittyvistä asioista ja olivat ”pöpö-koulun” aikana oppineet uusia asioita hygieniakäytännöistä. Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että vanhemmille ja henkilökunnalle laaditut oppaat tavoittivat kohderyhmänsä hyvin. Lähes kaikki vanhemmat pitivät saamaansa opaslehtistä selkeänä ja mielenkiintoisena. Henkilökunnalle laadittua infektioiden torjuntaopasta pidettiin myös selkeänä ja tärkeää tietoa sisältävänä. Projektin tavoitteet saavutettiin hyvin ja tämän tapaisia projekteja olisi hyvä tehdä jatkossa myös muihinkin päiväkoteihin. Päiväkoti Tilkkutäkki sai projektin jälkeen käyttöönsä syntyneet tuotokset, joita pystyvät jatkossa hyödyntämään.