Omaishoitajalle tukea laatua lisäämällä
Sinijärvi, Ritva (2011)
Sinijärvi, Ritva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107189
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kysyä omaishoitajilta miten paljon he tarvitsivat muita palveluja jaksamisensa tueksi hoitaessaan läheistään sekä saivatko he mielestään laadukasta palvelua. Omaishoitajan omat kokemukset jaksamisestaan ja hoitamiseen liittyvistä palvelutarpeistaan ovat keskeisiä asioita kehitettäessä palveluja asiakaslähtöisempään suuntaan. Teoreettisena viitekehyksenä on laatu ja asiakkailta saatu tieto osana laatujärjestelmää.
Tutkimusaineisto saatiin lomakehaastattelulla standardoituna postikyselynä v. 2010.
Aineisto analysoitiin Tixel-ohjelmaa käyttäen. Aineiston kuvaamiseen käytettiin frekvenssejä ja prosenttijakaumia. Osa vastauksista havainnollistettiin pylväsdiagrammeina. Puolisoiden välisten erojen vertailuun käytettiin ristiintaulukointia. Avoimet kysymykset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Tampereen kaupungin omaishoitajat jotka hoitavat läheistään. Kysely lähetettiin kahdessa osassa omaishoidon tuen piirissä oleville. Ensimmäinen postitus oli elokuussa (n=100) ja lisää kyselyjä lähetettiin lokakuussa (n=30).
Tutkimustuloksista ilmeni omaishoitajien tarve tulla kuulluksi sekä saada itselleen ja hoidettavalleen hyvää ja laadukasta palvelua. Vastauksia verrattiin vuonna 2008 tehtyyn asiakastyytyväisyyskyselyyn, joka tehtiin Tampereen kaupungin tietotuotanto- ja laadunarviointi ryhmässä.
Omaishoitajan jaksamisen tukeminen on keskeisiä asioita palveluohjaajan työssä. Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään omaishoitajien kokemuksia heidän hoitaessaan läheistään. Tulevaisuuden haasteeksi nousi laadukkaan palvelun tarjoaminen kehittämällä palveluohjausta ja tehostamalla yhteistyötä eri toimijoiden kesken, niin että asiakkaan ääni tulee entistä paremmin kuulluksi. Kehittämisen haasteiksi käytännössä nouseekin pyrkimys asiakaslähtöisempään palveluun huomioiden joustavasti omaishoitajan jaksamisen tukeminen heidän hoitotyönsä eri vaiheissa.
Tutkimusaineisto saatiin lomakehaastattelulla standardoituna postikyselynä v. 2010.
Aineisto analysoitiin Tixel-ohjelmaa käyttäen. Aineiston kuvaamiseen käytettiin frekvenssejä ja prosenttijakaumia. Osa vastauksista havainnollistettiin pylväsdiagrammeina. Puolisoiden välisten erojen vertailuun käytettiin ristiintaulukointia. Avoimet kysymykset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Tampereen kaupungin omaishoitajat jotka hoitavat läheistään. Kysely lähetettiin kahdessa osassa omaishoidon tuen piirissä oleville. Ensimmäinen postitus oli elokuussa (n=100) ja lisää kyselyjä lähetettiin lokakuussa (n=30).
Tutkimustuloksista ilmeni omaishoitajien tarve tulla kuulluksi sekä saada itselleen ja hoidettavalleen hyvää ja laadukasta palvelua. Vastauksia verrattiin vuonna 2008 tehtyyn asiakastyytyväisyyskyselyyn, joka tehtiin Tampereen kaupungin tietotuotanto- ja laadunarviointi ryhmässä.
Omaishoitajan jaksamisen tukeminen on keskeisiä asioita palveluohjaajan työssä. Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään omaishoitajien kokemuksia heidän hoitaessaan läheistään. Tulevaisuuden haasteeksi nousi laadukkaan palvelun tarjoaminen kehittämällä palveluohjausta ja tehostamalla yhteistyötä eri toimijoiden kesken, niin että asiakkaan ääni tulee entistä paremmin kuulluksi. Kehittämisen haasteiksi käytännössä nouseekin pyrkimys asiakaslähtöisempään palveluun huomioiden joustavasti omaishoitajan jaksamisen tukeminen heidän hoitotyönsä eri vaiheissa.
