Laboratorioanalyytikon opintojen työelämävastaavuudesta : Katsaus lääketieteellisessä tutkimuksessa työskentelevien osalta
Hämäläinen, Mari (2011)
Hämäläinen, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117209
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa selvitettiin laboratorioanalyytikoiden koulutusohjelmasta valmistuneiden, lääketieteellisessä tutkimustyössä toimivien laboratorioanalyytikoiden opintojen työelämävastaavuutta. Työ suoritettiin haastattelemalla laboratorioanalyytikoita, ja kysymyksissä keskityttiin eri osaamisalueiden osalta opinnoissa saavutettuihin tietoihin ja taitoihin suhteessa työelämän vaatimuksiin.
Oppiminen ja opiskelu laboratorioalalla käsittävät niin teoria- kuin käytännönkin opiskelua. Opiskeluaikana suoritetaan työssäoppimisjaksoja, jolloin opiskelija pääsee tutustumaan työelämään ja sen tarpeisiin. Laboratorio oppimisympäristönä ja aiemmin opitun varaan perustuva oppiminen muodostavat pohjan laboratorioanalyytikon opinnolle.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää niin opintojen työelämävastaavuutta kuin sen kehittymistä haastattelemalla eri vuosina valmistuneita laboratorioanalyytikoita. Pääpaino oli eri teoreettisten ja menetelmällisten kokonaisuuksien hallinnan arvioinnissa. Hankkeessa pyrittiin myös selvittämään laboratorioanalyytikoiden näkemyksiä työssä jaksamisesta ja työssä oppimisesta. Tavoitteena oli myös nostaa esille opintojen kehittämisideoita.
Kehittämishankkeen aikana oma näkemykseni laboratorioanalyytikon opinnoista selkeytyi, ja haastatteluissa esille tulleita seikkoja voin hyödyntää omaa opettajuutta, opettamista ja ohjaamista vahvistaessani. Tärkeänä näkökulmana nousee esiin oppilaitosten ja työelämän tiiviin yhteistyön tarve kehitettäessä opintoja vastaamaan paremmin ja nopeammin työelämän muuttuviin tarpeisiin.
Oppiminen ja opiskelu laboratorioalalla käsittävät niin teoria- kuin käytännönkin opiskelua. Opiskeluaikana suoritetaan työssäoppimisjaksoja, jolloin opiskelija pääsee tutustumaan työelämään ja sen tarpeisiin. Laboratorio oppimisympäristönä ja aiemmin opitun varaan perustuva oppiminen muodostavat pohjan laboratorioanalyytikon opinnolle.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää niin opintojen työelämävastaavuutta kuin sen kehittymistä haastattelemalla eri vuosina valmistuneita laboratorioanalyytikoita. Pääpaino oli eri teoreettisten ja menetelmällisten kokonaisuuksien hallinnan arvioinnissa. Hankkeessa pyrittiin myös selvittämään laboratorioanalyytikoiden näkemyksiä työssä jaksamisesta ja työssä oppimisesta. Tavoitteena oli myös nostaa esille opintojen kehittämisideoita.
Kehittämishankkeen aikana oma näkemykseni laboratorioanalyytikon opinnoista selkeytyi, ja haastatteluissa esille tulleita seikkoja voin hyödyntää omaa opettajuutta, opettamista ja ohjaamista vahvistaessani. Tärkeänä näkökulmana nousee esiin oppilaitosten ja työelämän tiiviin yhteistyön tarve kehitettäessä opintoja vastaamaan paremmin ja nopeammin työelämän muuttuviin tarpeisiin.