Sosiaalisen median käyttö viestinnässä metsänomistajille : Pirkanmaan Bittimetsä -tiedonvälityshanke
Nurmi, Sonja (2011)
Nurmi, Sonja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117236
Tiivistelmä
Internet ja sosiaalisen median palvelut ovat nykyisin merkittävä osa monen tietokoneen käyttäjän ajankäyttöä. Myös eri alojen yritykset ovat laajentaneet viestintäänsä ja markkinointiaan sosiaalisen median palveluihin. Tämä opinnäytetyö käsittelee metsänomistajien ja metsästä kiinnostuneiden internetin ja sosiaalisen median palveluiden käyttöä. Työn tavoitteena oli selvittää, millä tavoin Pirkanmaan metsäkeskuksen hallinnoima Pirkanmaan Bittimetsä -hanke voisi hyödyntää viestinnässään sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, selvitystyöstä ja kyselytutkimuksesta. Teoriaosuudessa pyritään selvittämään lukijalle, mitä sosiaalinen media on ja selvitystyöosuudessa esitellään, millä tavoin metsäalan yritykset ovat jo hyödyntäneet sosiaalista mediaa toiminnassaan vuonna 2010. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella metsänomistajille ja metsästä kiinnostuneille. Kyselyyn vastasi 543 henkilöä. Kysely rakentui internetin, verkkopalveluiden ja sosiaalisen median käyttöön liittyvistä kysymyksistä. Lisäksi tutkimuksessa tiedusteltiin, mistä metsiin liittyvistä aiheista vastaajat haluaisivat löytää enemmän tietoa internetin kautta.
Tuloksia vastaajien internetin ja sosiaalisen median käytöstä voidaan pitää yleisesti ottaen positiivisina. Vaikka sosiaalisen median käyttö metsäasioissa on vielä vähäistä, on potentiaalia ja kiinnostusta sen käyttöön selvästi nähtävissä. Aktiivisuuteen ja kiinnostukseen vaikuttavat eniten metsänomistajan ikä, metsänomistusmuoto sekä metsänomistussuhteen kesto. Myös sisällöntuotantoa ajatellen saatiin vastauksia siihen, mistä metsiin liittyvistä aiheista metsänomistajat ja metsäasioista kiinnostuneet haluavat saada tietoa internetistä ja sosiaalisen median palvelujen kautta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, selvitystyöstä ja kyselytutkimuksesta. Teoriaosuudessa pyritään selvittämään lukijalle, mitä sosiaalinen media on ja selvitystyöosuudessa esitellään, millä tavoin metsäalan yritykset ovat jo hyödyntäneet sosiaalista mediaa toiminnassaan vuonna 2010. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella metsänomistajille ja metsästä kiinnostuneille. Kyselyyn vastasi 543 henkilöä. Kysely rakentui internetin, verkkopalveluiden ja sosiaalisen median käyttöön liittyvistä kysymyksistä. Lisäksi tutkimuksessa tiedusteltiin, mistä metsiin liittyvistä aiheista vastaajat haluaisivat löytää enemmän tietoa internetin kautta.
Tuloksia vastaajien internetin ja sosiaalisen median käytöstä voidaan pitää yleisesti ottaen positiivisina. Vaikka sosiaalisen median käyttö metsäasioissa on vielä vähäistä, on potentiaalia ja kiinnostusta sen käyttöön selvästi nähtävissä. Aktiivisuuteen ja kiinnostukseen vaikuttavat eniten metsänomistajan ikä, metsänomistusmuoto sekä metsänomistussuhteen kesto. Myös sisällöntuotantoa ajatellen saatiin vastauksia siihen, mistä metsiin liittyvistä aiheista metsänomistajat ja metsäasioista kiinnostuneet haluavat saada tietoa internetistä ja sosiaalisen median palvelujen kautta.