Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Partiolippukuntien jäsenhankinta ja jäsenyyksien ylläpito

Pietilä, Sara (2011)

Avaa tiedosto
Pietila_Sara.pdf (1.773Mt)
Lataukset: 


Pietilä, Sara
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105106977
Tiivistelmä
Partiolaisten jäsenmäärä on laskenut Suomessa tasaisesti viime vuosikymmenen ajan. Partiotoiminnan edellyttämän riittävän jäsenmäärän ylläpitämiseksi lippukuntien pitää toisaalta saada lisää jäseniä ja toisaalta pystyä pitämään vanhat jäsenet mukana toiminnassa.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten markkinointiajattelua voidaan soveltaa voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden, eli lippukuntien, toimintaan ja miten ne voivat hyödyntää markkinointia erityisesti jäsenhankinnassaan ja jäsenyyksien ylläpidossa. Lopullisena tarkoituksena oli luoda konkreettinen malli, jota lippukunnat voivat hyödyntää oman markkinointinsa tehostamisessa. Työn toimeksiantaja oli Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter r.y.

Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden markkinoinnin erityispiirteitä, markkinoinnin eri muotojen käyttöä palveluiden markkinoinnissa, asiakassuhteen elinkaarimallia sekä markkinoinnin suunnittelua. Työn empiirisen osan edellyttämät perustiedot saatiin Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry:n teettämistä tutkimuksista sekä opinnäytetyön tekijän omista kokemuksista partiotoiminnassa.

Lippukuntien jäsenhankinnan ja jäsenyyksien ylläpidon ratkaisuksi opinnäytetyössä esitettiin erilaisia sisäisen, ulkoisen ja vuorovaikutusmarkkinoinnin keinoja. Työssä määriteltiin myös lippukuntien markkinoinnin kohderyhmät, jotka ovat johtajat, nykyiset sekä potentiaaliset jäsenet ja heidän vanhempansa. Sisäinen markkinointi nähtiin työssä johtamisstrategian tärkeänä osana, jonka tavoitteena on luoda edellytykset lippukuntien muun markkinoinnin toteuttamiselle. Partiolippukuntien toiminnassa voidaan erottaa kaksi erilaista asiakkuuden elinkaarimallia, eli koloiltojen elinkaari ja tapahtumien elinkaari. Näiden elinkaarimallien eri vaiheisiin sovellettiin ulkoisen markkinoinnin toimenpiteitä, kuten markkinointiviestintää, sekä vuorovaikutusmarkkinoinnin toimenpiteitä, palvelun laadun analysointia, suunnittelua ja kehittämistä.

Työn loppuosassa keskityttiin markkinoinnin suunnitteluprosessiin. Partiolippukuntien käyttöön laadittiin malli, jota ne voivat käyttää apuna markkinointinsa suunnittelussa pyrkiessään tehostamaan jäsenhankintaansa ja jäsenyyksien ylläpitoa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste