Verkkosivujen hakukoneoptimointi tehokkaan Internet-markkinoinnin keinona : Case Myynninmaailma Oy
Mäkelä, Matti (2011)
Mäkelä, Matti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117447
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä verkkosivujen hakukoneoptimoinnin tuomiin vaikutuksiin ja tulosten analysointiin tehokkaan Internetmarkkinoinnin keinona. Työn teoriaosuudessa perehdytään hakukoneoptimoinnin keskeisiin tekijöihin ja niihin liittyviin kysymyksiin. Lisäksi työssä tarkastellaan Internet-markkinoinnissa käytettäviä työkaluja ja niiden tärkeyttä verkkosivustolle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi ja jatkokehittämisen edistämiseksi.
Työn käytännön osuus tehdään yhä käynnissä olevana projektina Myynninmaailma Oy:lle. Käytännön toteutuksessa tarkastellaan vuoden 2011 alussa perustetun yrityksen verkkosivujen sijoittumista Googlehakutuloksissa. Webanalytiikka eli kävijäseurantatyökaluna käytetään Snoobia, jolla kehitetään ja näytetään toteen verkkosivuille tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksia. Toisena web-analytiikan työkaluna käytetään Google verkkovastaavan työkaluja. Tulosten raportoinnissa tarkastellaan miten verkkosivuille asetetut tavoitteet ovat onnistuneet.
Internet- ja telemarkkinoinnin palveluilla on Google-hakukoneessa kova kilpailu, minkä vuoksi yrityksessä kehitetään hakukonelöydettävyyttä edistäviä tekniikoita jatkuvasti. Tässä työssä esitetyt toimenpiteet saivat aikaan toivottuja tuloksia ja verkkosivujen sijoittuminen kehittyi Google-hakukoneessa tavoitteiden mukaisesti.
Työn käytännön osuus tehdään yhä käynnissä olevana projektina Myynninmaailma Oy:lle. Käytännön toteutuksessa tarkastellaan vuoden 2011 alussa perustetun yrityksen verkkosivujen sijoittumista Googlehakutuloksissa. Webanalytiikka eli kävijäseurantatyökaluna käytetään Snoobia, jolla kehitetään ja näytetään toteen verkkosivuille tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksia. Toisena web-analytiikan työkaluna käytetään Google verkkovastaavan työkaluja. Tulosten raportoinnissa tarkastellaan miten verkkosivuille asetetut tavoitteet ovat onnistuneet.
Internet- ja telemarkkinoinnin palveluilla on Google-hakukoneessa kova kilpailu, minkä vuoksi yrityksessä kehitetään hakukonelöydettävyyttä edistäviä tekniikoita jatkuvasti. Tässä työssä esitetyt toimenpiteet saivat aikaan toivottuja tuloksia ja verkkosivujen sijoittuminen kehittyi Google-hakukoneessa tavoitteiden mukaisesti.